Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
El_jimbo

Yamaha 60hk \"bluddrar och råmar\"

Rekommendera Poster


Hej.

 

Har en Yamaha 60hk -86 som uppför sig lite underligt ibland. Om jag en längre stund åkt långsamt (5-8 knop) och sedan gasar lite mer så bluddrar den en stund innan den kommer igång ordentligt. Likadant när jag ligger och kör med ca 80% gas och vill kliva på de sista 20% så råmar det bara i motorn men hämtas inge mer effekt. Motorn hostar inget eller liknande utan den råmar bara. Känns som om mer effekt borde kunna komma ur. Vidare så fnyser den till vid uppstart ibland.

 

Hade motorn inne på service för 10 timmar sedan, dock gick de inte igenom förgasarna.

 

Har någon nått tips på vad det kan vara? Kan man ställa in förgasarna på något sätt? (Om ni nu tror att det är felet?

 

Mvh Jimmy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan meddela att detta är ganska vanligt på äldre yamahamaskiner.

brukar hjälpa att putsa/byta stift, putsa förgasarna

men yamahas 2-taktare har aldrig svarat bra på låga varv.

du kan ju kolla att tändningen ändras som den ska vid gaspådrag.

och de där sista 20%ena gör inget annat än skriker och dricker bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Har nu rengjort förgasarna, vad jag såg så var det inte några direkt synliga beläggningar.T ycker inte att det blev någon större skillnad efter rengörningen heller. Motorn beter sig ungefär på samma sätt. Är ingen expert på förgasare direkt så jag tar gärna emot lite mer detaljerad info om det är något speciellt ställe som jag behöver granska lite mer noggrant.

 

På förhand tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror tyvärr inte att det finns så mycket att göra...

har motorn inte alltid betätt sig sådär då??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Vilken 2-taktsmotor som helst reagerar när de får för mycket bränsle på lågvarv och det kan ta ett tag att blåsa ut innan den går rent igen. Kan inte hålla med om att det är vanligt på Yamaha men kanske beror på att de är rätt snåla och inte gladeligen suger i sej all bensin de får som nåt gammalt jänkeskrot.
Testa att skruva in lågfartsmunstyckena lite så kommer den nog att bli bättre. Kolla först att de står lika på alla förgasare och skruva inte mer än 1/4 varv åt gången. Ibland är 1/8 varv avgörande för att man ska få den tomgång man vill ha och skruvar man in för mycket kan den nysa till och stanna utan förvarning.
Jan             

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om felet inte alltid varit där kan det mycket väl vara dags att renovera förgasarna, byt packningar och nål samt säte så blir det säkert bättre, hade detta på en gammal 2hk evinrude, den blev kanon efter att jag renoverade förgasaren, kostade runt en hundring har jag för mig...
mvh Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Ska se om jag hittar lågfartsmunstyckena. Vet faktiskt inte var de sitter men det får väl bli lite trial and error. Jag återkommer när jag testat lite mer.

 

Tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Återkom gärna om du hittar en lösning. Har samma problem med en Yamaha 70 hp och har testat det mesta utan resultat.

///Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte borra upp förgasarna ? Jag har hört att de där motorerna var lite känsliga på för små förgasare. Man kan också polera avgasutblåset så att man sänker resonansfrekvensen och på så sätt får mindre rååm. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan!

 

Skulle rekommendera dig att göra ett kompressions prov.

Utrustning för detta kan du ofta låna på en välvillig verkstad.

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har fått låna utrustning för kompressionsprov och det verkar som om den är något svagare på en cylinder. Nu är jag ute på riktigt djupt vatten för detta vet jag inget om. Är det så att det enda att göra är att lämna in den för inställning eller kan jag göra nått själv?

 

Att borra upp förgasarna känns inte helt aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Dålig kompression kan bero på flera saker, dåliga kolvringar, slitna nållager, trasig topplockspackning mm. Du kan ju prova att ta bort topplocket och kontrollera packningen samt fodren från repor, man kan även känna om kolven glappar om du rör den i sidled när den är helt ute, då är kolvringarna utslitna. 

 

MEN... Jag har en precis likadan 60hk -86 som betedde sig som din. Efter ex antal förgasar rengöringar och svärord så visade sig det vara den lilla gummipluggen som tätar mot det finare munstycket i förgasaren som inte slöt tätt. Märkte detta när jag fick precis fick slut på bensin och motorn varvade till ordentligt de sista centlitrarna. Den fick alltså för mycket bensin.

 

Hoppas det löser sig!

 

/Kenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Något svagare?är en ganska diffus bedömning.

Fråga på verkstan angående resultatet.

Det är inte helt ovanligt att kolvringar tar slut på en 2 taktare.

 

I vilket fall låter det som du bör lämna in din motor till verkstan för översyn,och be om ett prisförslag innan de eventuellt går vidare.

 

//Thorax

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...