Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
maxad

Linjett 33

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter på Linjett 33 funderar på att kanske köpa en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inredning och byggkvalité som ett Orustbygge -skrovform, rigg mm mera anpassat för snabb skärgårdssegling. Då det gäller utrymme invändigt och i sittbrunn finns det större 33-fotare -men dessa konkurenter är i regel tyskbyggda och saknar kvalitetskänslan. De enda jämförbara båtar i denna klass är danska X-332, Arcona 355 eller möjligen HR-31, X-båten är ngt snabbare och HR-båten lite mera stugkänsla, Arconan lite gammal konstruktion. Så det beror på vad man vill ha sin båt till, är det bara kappsegling eller vill man ha en flytande sommarstuga? L33 har nog lyckats förena det här som kallas mysig inredning med ett välseglande skrov, allt anpassat i första hand för skärgårdssegling.

L33-orna har ett till synes högt nypris men är ganska välutrustade så därmed blir slutpriset ungefär detsamma som en del andra betydligt billigare båtar. Ett problem ifall man vill köpa en ny är väntetiden på 3-4 år. Beg-priset är oftast rätt högt men även här skall man betänka att båtarna i regel har en omfattande utrustning och många gånger är mycket välhållna. Samtidigt hjälper den fina byggkvalitén till att hålla ihop båten.

Ett tips kan vara att kontakta Rosättravarvet som alltid är väldigt tillmötesgående oavsett om det gäller en beg eller ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt inlägg.Menar du att den är mer lämpad för Stockholms skärgård ån västkusten? Är det verkligenså lång lev tid

 

Maxad  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten lämpar sig i alla skärgårdar.

Inuti kan byggkvalitén jämföras med orustbyggen.

Ja det är lång vänte tid, jag har också hört 3-4 år.

 

Här är länk till deras hemsida, ring och fråga.

http://www.linjett.se/se/index_se.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en Linjett 35 dvs en äldre och lite kortare variant än 33 an.

Det är en underbar båt med mycket fina segelegenskaper. Jag seglar här på västkusten och Norge och är som du märker mycket nöjd. Inte alltför djupgående och en riktig stäv gör att man kan lägga till med stäven mot klippor och änd lätt komma iland. Min svåger blev så imponerad av min 35:a så han har köpt en beg 33 i höstas. Du kan också kontakta Linjettförbundet och kolla med medlemmars erfarenhet av Linjett 33. Vi här på västkusten har Linjett-trätt på Fotö nu på lördag 17/6. Då kommer några 33:or att vara där. Du är välkommen att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...