Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Per-PC

Propellerbyte....

Rekommendera Poster

Jag körde ju rätt in i ett dyrev, proppen ser ut som....

Ska ta upp båten, vet ju inte hur det är med drevet. Båten går bra, dock, kanske saknas ngt knop, men det är svårt at avgöra...

Så, proppen ska bytas.

 

Som jag förstår det av sprängskissen, räcker det med:

 

(*Båt på land)

*Rätt insexnyckel

*Polygrip att rucka loss med samt trasa för skydd

*Ordentlig rengöring och nytt marinfett

 

Sen återmontera i rätt ordning.

 

Vad säger ni, tips är välkommna: Vad bör jag kika efter mer? Var är det troligast att hitta skador nu efter att jag rände in i dy i 15 knop? (Tack och lov att jag inte maxade...) - Drevet ser ju okej ut vid en (flyktig) ockulärbesikting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg dig med aktern in mot en lagom hög brygga , upp med drevet o byt propeller i sjön. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, ok! men drevet går så lågt i vattnet att proppen inte reser sig så det blir torrt - men det går att ta från bryggan ändå?

 

Proppen sitter på ett 280-drev...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar för tipset! Är det ngt annat man bör tänka på? Ska man köpa nya Brytpinnar eller vad de heter - de man fäster proppen med? Drevet... kan det ha blivit skador man inte ser, typ skjyvningar i någon axel eller så? - Tänker på om man kanske ska köra in den till MITAB eller liknande för genomgång?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga brytpinnar, är slirkoppling.

 

Om du inte har egen trailer och kan dra upp på 5 minuter så kan du lika gärna byta i sjön.

 

Om propellern bara är lite skadat som du säger så är resten ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Provar du att själv rikta så är ett bra tips att spänna upp den i svarv, dra runt för hand och använda stålhållaren som referens vid riktningen, behövs det svetsas så är legeringarna i propelrar mycket rena och lättsvetsade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag gissar attt hela verktygslådan bör följa med. Vad tror ni om bälgar osv? Avgasbälg, drivknutsbälg och vad det heter... Är det lika bra att åka och köpa sådant med en gång? Drevet satt ju nere i geggan en bit över fenan, om man säger.

 

Ja, vi får se vart det bär hän, men jag tar lite bilder och lägger upp, så; Fortsättning följer!

 

M v h

 

Per

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är nog ganska lugnt eftersom du hade ett 280 sp drev. Känn på drevet ifall det gett sig när du rycker det sidleds. Och ser du inga skador på styrhjälmen har du troligen klarat dig från några skador (drevet åkte väl upp, eller).
Att byta propeller klarar man lätt av när man hissat upp drevet med drevlyften. Det är en insex tumnyckel till centrumskruven, sedan är det bara att ta i propellern med ena handen och sätta in kraftig skruvmejsel i konan och skruva loss denna. Ta det lugnt när du lossat konan för innanför sitter troligen en plastdistans sedan rycker du loss propellern. Ifall du inte får loss propellern. Skruva lätt fast konan och sätt dit centrumskruven och backa så lossar propellern. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nitro! Du är som alltid helt underbart klar och tydlig, vilket jag uppriktigt tackar för!

 

Oron jag känner ligger här i: Drevet åkte inte upp när vi gled in i leran.

 

Först kände man ju en markant hastighetssänkning, men det ryckte aldrig i båten, den stannade relativt mjukt. i samma ögonblick båten stannade ryckte det till i ratten, och motorn dog - det blev väl för trögt när propellern fastnade.

 

Jag ska ut i morgon bitti och testa drevlyften.

Skulle nu drevlyften vara skadad.... Antar jag att det blir en mer omfattande historia...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

 

Jag skulle kolla kylningen också om jag vore du. Jag råkade ut för något liknande men i betydligt lägre hastighet. Efteråt hittade jag fullt med småmusslor i kylröret precis innan impellerpumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylningen ja, den ska jag kolla då! Har ju spolmunstycke, kanske ska jag sätta på spolning en stund, om inte annat.

Kylningen verkar okej i övrigt, tempen stiger inte mer än normalt.

 

Var ute och tittade nu. När jag fäller upp drevet, och sitter fram på båten, lyfter prpellern över vattenytan. Så får jag någon att sitta där fram, kan jag ju byta prop. utan att ta upp båtrackarn. Skönt det iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...