Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Lorden

Grundstötning

Rekommendera Poster

Ja, då var det dax för mig att göra min första grudstötning. Som vanligt fanns en massa om, och men som man kunde skylla på.

Det som hände på båten är följande: Inga synliga skador i skrovet. Skeddan gick av på drevet och propellern lossnade helt. Kvar satt bara gummibussningen. Ska nu ta kontakt med den lokala marinan.

Mitt drev Bravo II.

Huset verkar ha klarat sig. Vad ska jag kolla, kan propelleraxel blivigt krokig? Ska man byta hela underhuset el ska man repa? Var köper man ett nytt underhus? Vad är en skälig kontant ersättning av försäkringsbolaget?

Tacksam för svar

mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. kontakta försäkringbolaget och gör skadeanmälan. Det här låter dyrt. Ring kundtjänst eller kolla om dom har webb-formulär.

2. Kontakta lämpligt varv, ibland har försäkringsbolaget åsikter om vilket varv man får utnyttja om dom ska betala.

3. Låt varvet besiktiga vad dom tycker ska göras och snacka ihop sig med försäkringsbolaget.

Det här är standard operating procedure. Varvet och försäkringsbolaget brukar göra upp om din båt gemensamt. Du hämtar en lagad båt och betalar självrisken till varvet.

Problemet är tiden, får man tillbaka sin båt i tid för semestern. :-(

Jag gjorde något liknande med min utombordare för två år sedan. Då blev axeln krokig, slutade med byte av hela växelhuset. Jag vågade aldrig frågade vad det kostade, såg bara självrisken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...