Litsegard 0 Postad 11 Juni , 2006 Hej, Jag har två problem: Problem 1. När jag vrider nyckeln till position START händer ibland inget. Jag kan vara tvungen att göra om vridmomentet 3-4 gånger för att motorn ska tända. När den väl har fått tändning, är det tillfälligtvis inga problem. Problemet återkommer vid ny uppstart. Vad tror Ni kan vara orsaken till detta? Problem 2. När motorn gått varm en stund på lite högre varvtal kan plötsligt motorn börja gå ojämt, tappa effekt och varvtalet minska. Motorn kan helt avstanna för att sedan också vara svår att starta upp igen. Väntar man dock en stund kan man starta motorn igen....även om den i början dör snabbt. Efter ett tag kommer dock motorn upp i bra varvtal igen och effekten kommer tillbaka och man kan köra vidare.......för att snart igen råka ut för samma sak. Vad tror Ni detta kan bero på?? Jag tycker mig kunna märka ett samband mellan att båten kränger och detta problem. Vad kan vara orsaken till detta??? Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per-PC 0 Postad 11 Juni , 2006 Problem nr. 1: Kan väl vara saltavlagringar och korrosion i kontakterna vid startnyckeln, eller vid tändkablar o dyl. i motorn? Problem nr. 2 låter nästan som en termostat (termostatfjäder) som gått av. När den expanderat tillräckligt av värmen, tappar den kontakten - den brustna fjädern går isär, för att sedan svalna, krympa och gå ihop igen. Det låter långsökt, men har hänt mig på en gammal Mariner. Det fanns två sådana fjäderspiraler, fick bytt bägge... Hoppas det var så enkelt! M v h Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litsegard 0 Postad 12 Juni , 2006 Hej Per, Tack för svaret. Ska kontrollera ev korrisionsproblem i helgen. Termostaten ska också kontrolleras. Faktum är att jag faktiskt fått känslan av att detta kan vara ett möjligt fel. Ska också kolla bränslefilter och vevhusventilationsfilter....kanske detta har oljat igen...hmmmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per-PC 0 Postad 27 Juni , 2006 Hur gick det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 27 Juni , 2006 1:byt tändlås samt kolla igenom ansltningar vid startmotor.2:går motorn upp förmycket i temp då håller den på att värmenypa.om temperaturen ej går upp byt tändspole,tändspolen är förmodligen för varm då tappar den effekt och när du den fått svalna kommer den igång igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser