Micklar 0 Postad 11 Juni , 2006 Vi är nu inne på andra sommaren med båten och sjösatte i tisdags. När vi tog upp båten i höstas var det ca 5 liter vatten i kölsvinet. Inte så mycket vatten på hela sommaren tänkte vi och lät det vara. När vi var ute idag upptäckte vi att det efter endast fem dagar i vattnet läckt in ca 5 dl vatten. Det känns alldeles för mycket för att låta det vara över sommaren. Nu är frågan hur man ska åtgärda det. Båten är en plastbåt på 4,8 meter som helrenoverades förra vintern. Vi upptäckte då en del skador undertill som spacklades igen och sen målade vi hela botten med Yacht primer och därefter mille light. Vad jag har kommit på hitills är att båten ska vändas uppochned, sen ska ALL bottenfärg bort, sen lägger vi ett lager epoxi och glasfiberväv. Några fler tips? http://hem.bredband.net/micklar /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlonn 0 Postad 11 Juni , 2006 Det känns konstigt om den bara skulle börja läcka sådär så jag tror nog på någon simplare lösning eftersom det är så lite vatten det läcker in.. sitter bottenpluggen ordentligt? Det brukar ofta bli nått bulthål till motorn under vattenlinjen är de ordentligt tätade? Vid den här årstiden så brukar det också bli mycket kondens i båtarna. Undersök sådana simpla lösningar först innan du gör något drastiskt och förhastat!//Mårten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 11 Juni , 2006 Hej Håller med sign mlonn. Är det hål i botten kommer det säkert in mer vatten är 5 dl på 5 dagar. Leta enklare lösningar. Kolla tätningar i fönster, lister, genomföringar i båten som beslag, pollare mm. Testa att spola vatten (vattenslang, vattenkanna e.dyl.) över båten med kapellet påtaget så kanske ni finner läckan (-orna). Spara det uppånervända till sista åtgärd. Lycka till! Mvh laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Juni , 2006 Har det regnat under dessa 5 dagar ?. Om inte så har du någon läcka och någon droppe då och då ger en massa liter i slutänden. Inte för att det har med din båt att göra, men som jämförelse så droppade min dieseltank ut 30 liter under vintern. Några månader till, så hade den varit tom. Om du har någon spricka så måste du fasa av kanterna innan plastning och det måste vara plastrent. Ta till uteslutningsmetoden / lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 12 Juni , 2006 Visserligen har det regnat under dessa dagar, men kapellet är flång nytt. Dessutom är det bara vatten i kölsvinet, det finns inga tecken någon annan stans på att vatten ska ha kommit in ovanifrån. (fläckar eller pölar på durken) Vi kan endast se vattnet om vi lyfter på luckan till kölsvinet. Bottenplugg har jag ingen, helplastat skrov. Motorbultarna håller helt tätt. Om dessa läckte skulle det lägga sig i en isolerad plats. Kölsvinet är avdelat där med en plastad bottenstock. Sen är ju frågan hur mycket kondens som är normalt. Jag ska hålla koll på båten och vattnet fram till midsommar så får vi se. Till saken hör också att vi hittade ett hål på ca 5*2 cm som vi plastade igen under renoveringen. Det var rejält med plast på sidorna, men jag funderar på om det verkligen var plastrent eller om det börjat krypa vatten i kanterna där. Felsökningen fortsätter. Tack för synpunkterna, alltid bra att ha fler vinklar! /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 12 Juni , 2006 Om du ligger i saltsjön skulle jag börja med att smaka på vattnet för att avgör om det kommer uppifrån eller nerifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 12 Juni , 2006 Bra idé! Det ska jag definitivt kolla! Vi ligger i stockholms skärgård, och det är ju inte så jättesalt men visst smakar det annorlunda. Tack för tipset! /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 12 Juni , 2006 Tillägg. En fråga. Hur gjorde du när du plastade ? Gjorde du rent från allt utom befintlig väv ? Bifogar en liten skiss om enkel plastning med polyester och väv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 12 Juni , 2006 Du säger att kapellet är nytt. Är det impregnerat? Kanske lite otät i sömmarna tills det krympt lite. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 13 Juni , 2006 Ingen som utsatt dig för ett praktical joke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser