Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
MickeWe

Råd om gummibåt med eller utan högtrycksdurk?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi tänker köpa en gummibåt på ca 2,60 - 2,90 och ha efter båten. Valet står mellan en båt med uppblåsbar köl och aluminiumdurk eller en med uppblåsbar högtrycksdurk. Vi tänker oss en motor på mellan 4-6 hästar. Vi kommer att ha den efter en segelbåt.

 

Tacksam för tips och råd om de olika båttyperna. För- resp. nackdelar etc

1.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tänker packa ihop den då och då, välj högtrycksdurk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar själv och har sedan 3 år en Quicksilver 270 Sport med trädurk. Båten är väldigt stabil för sin längd och klarar 10hk motor. Vi använder oftast en elmotor, då gör båten ca 3 knop och går helt ljudlöst. Hemma har vi en äldre 5hk motor som nästan aldrig får följa med. Den dånar och båten planar bara men en lätt person.

Om jag köpt nytt igen hade jag nog valt aluminiumdurk för att få en lättare men ändå styv båt (liksom trädurk mycket hållbar). Luftdurk är lättmonterad men inte lika stabil.

När det gäller motorval hade jag köpt samma som jag har idag och kanske kompletterat med en 9,8hk för körning i farvatten hemmavid. Då planar man med flera personer och det går undan. 4-6hk planar bara med barn.

Att dra gummibåten (utan motor monterad) efter båten bromsar knappt något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Micke.

Stod själv inför samma beslut för några månader sedan. Valde uppblåsbar högtrycksdurk och köl. Det är oslagbart om du skall packa ihop den smidigt, tar mindre plats och är betydligt lättare än om man har skivor i durken. Vi köpte en Bombard AX4 Aerodeck som vi är mycket nöjda med. Väger endast 27 kg och är 290 cm x 140 cm. Den klarar upp till 4 personer och max 6 hk. Mycket båt för pengarna.  

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har flera gummibåtar Zodiac, en 26 år gammal med trädurk. Den durken plastades förra året och båten fungerar som bra dykbåt men är för stor att släpa.

En Zodiac 3,6 m  med alu-durk perfekt för dykning men är lite väl stor att släpa även om jag gjort det ett flertal gånger från Norska Västlandet till Göteborg. Brukade ha den packad i början men blåste upp den när vi var framme i Norge. Motorn 8 hk hänger på akterpulpit och lyfts i och ur gummibåten med en liten lift. Med 8 hk planar den med 2 vuxna.

Nu använder jag en liten Zodiac 220 Rib båt. Gåt att ha på däck men är också utmärkt att släpa. Den planar inte med två vuxna och samma motor som ovan.

Skulle jag byta nu skulle jag köpa en med högtrycksdurk om jag kan använda en 9,9 hk motor på den.

Sköj av gummibåten med sötvatten då och då och försök undvika att det växer för mycket på den. Talka in den och förvara den torrt över vintern så håller de länge om man köper kvalite från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har flera gummibåtar Zodiac, en 26 år gammal med trädurk. Den durken plastades förra året och båten fungerar som bra dykbåt men är för stor att släpa.

En Zodiac 3,6 m  med alu-durk perfekt för dykning men är lite väl stor att släpa även om jag gjort det ett flertal gånger från Norska Västlandet till Göteborg. Brukade ha den packad i början men blåste upp den när vi var framme i Norge. Motorn 8 hk hänger på akterpulpit och lyfts i och ur gummibåten med en liten lift. Med 8 hk planar den med 2 vuxna.

Nu använder jag en liten Zodiac 220 Rib båt. Gåt att ha på däck men är också utmärkt att släpa. Den planar inte med två vuxna och samma motor som ovan.

Skulle jag byta nu skulle jag köpa en med högtrycksdurk om jag kan använda en 9,9 hk motor på den.

Sköj av gummibåten med sötvatten då och då och försök undvika att det växer för mycket på den. Talka in den och förvara den torrt över vintern så håller de länge om man köper kvalite från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Honwawe med högtrycksdurk och en 6 hk motor. Verkar vettigt, hoppas den håller vad den lovar. Ska testa till helgen. (Undrar vem som ser fram emot det mest, barnen eller jag)

smiley-cool.gif\ smiley-cool.gif\ smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hoppsan... så ska man ju förvara båt och motor när man inte är vi båten också...15.gif\ Tips på hur man gör det? Jag tror jag tänker låsa in motorn i ett stuvfack, men båten då? Uppblåst och fastlåst eller... Har någon ett tips på hur och med vad man låser fast en gummmibåt? 

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger ju på landet men där finns många gummibåtar som hänger kvar efter båtarna även om inte ägarna är där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...