Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
MaCro

Plotter - Garmin,Lowrance - Vilken skall jag välja?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Nu har jag letat runt efter plotter och det är ju en djungel av olika märken..

Dessa två har jag fastnat för men är lite tveksam till garmins upplösning 234 x 320 pixels, Lowrance har 480x480.

Plotter

1. Garmin 292

2. Lowrance 3600

Sjökort

När det gäller sjökort så har jag fastnat för navionics gold men det går inte att använda med garmin som endas fungerar med garmins egen bluchart.

Tacksam för tips och synpunkter så jag kan välja rätt...

/Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har du fastnat för Navionics sjökort så blir ju valet

lätt.

Själv har jag Lowrance 110C och är väll rätt nöjd, inte så

mycket att jämföra med.

//Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var också i valet och kvalet mellan Garmin & Lowrance förra året.

Valde en Garmin 178C, mycket pga priset och att Garmin hade möjlighet att kommunicera med en PC. Antingen via ett interface eller en kortprogrammerare. Detta hade inte Lowrance, idag kanske det finns. Det är absolut en jättebra funktion att kunna sitta på din PC med större skärm mm och planera rutter, lägga upp waypoints och spara spår från tidigare utfärder och sedan ladda/hämta från plottern.

Hurvida upplösningen och antalet färger verkligen har någon betydelse kan man diskutera. Ett vanligt sjökort tror jag inte har mer en ca 16st färger och heller inte speceiellt krävande grafik.

Nu finns ju möjlighet att koppla in kameror, nya sjökort med flygfoton över hamnar mm och är man ute efter detta har ju både upplösning färger stor betydelse.

Fatnade själv också för Navionics men har inte upplevt något negativt med Bluechart. Tror att det är en vanesak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med pc funktionen har jag inte ens tänkt på, men det är klart att den är en viktig funktion som kan få stor nytta av. Ska kika lite på specifikationerna.

Tack för svaren!

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du nu skulle köpa Garmin så är ett tips att köp inte de förprogrammerad minneskorten. Köp Bluechaart på CD med kod för det kartområde som passar dig och ett tomt minneskort och en kortprogrammerare. Då har du full kontroll med att ladda/hämta mellan PC och plotter, samt du behöver bara ta minneskortet med dig ( jag slipper släpa plotter mellan hem och sommarhus) Perfekt, funkar klockrent !!

Interfacet är är bra för då kan du sitta hemma och trycka/lära dig plottern. Dock använde jag det bara i början, men att kopiera kartor mm från PC till plottern går väldigt segt (9600 bit/s). Kortprogrammeraren har en USB-anslutning och att kopiera ett regular-område tar bara 1-2 minuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Det lutar nog åt Garmin 292 men bluechart g2. G2 korten verkar vara riktigt fint se nedan :)

Frågan är om man kan köpa bluechart g2 korten på cd?

\<ahttp://www.garmin.se/.adimg?i=6559&v=large\ border=\0\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...