Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Per-PC

Inombordare, 15 knop och Dybank...

Rekommendera Poster

Ja, så var man där igen... det var längesen nu.

Körde igår rätt in i en härlig dybank i runt 15 knop. Kilade fast oss ordentligt, kan man säga. Två av oss klev i, den tredje satte sig framme vid fören, så var det bara att rucka runt båten 180 grader. Tog det försiktigt, det gick ju inte att tilta upp drevet - satt helt fast. Efter ett tag kom några grabbar och förökte hjälpa oss, de hade dock för svag motor, till slut kom en kille med en rejäl modern båt med stor motor, som lyckades dra loss oss ur dyn.

I Början rök det lite extra om avgaserna, men jag tyckte det minskade, och vaken motortempen eller oljetrycket stack iväg onormalt. Kände ingen konstig lukt heller. Väl hemma i hamn såg jag ingen läckande olja.

Någon som varit lika korkad som jag, törs erkänna det, och har erfarenhet eller tankar om vad jag bör se upp med nu?

Tackar för hjälpen!

//Nybörjarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir till att byta propellern. Dök ner idag (16 grader... -brrr-) - såg inget direkt med blotta ögat på drevet (dålig sikt iofs), men propellern var kanstött, två av skovlarna saknade skärvor på mellen en till tre millimeter, den tredje skoveln var nästan oskadd.

Båtkärra har jag, men upptagningsplats för propellerbyte, i närheten av Saltholmen? -Vi har bara kran där. Hinsholmens ramp är väldigt smal mot flytbryggan, så den vågar man ju inte använda, eller?

Tacksam för svar!

M v h

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...