Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Sven22

Motorkrångel!

Rekommendera Poster

Jag har en 20hk Mercury från mitten av 70-talet, som börjat krångla. Den har gått som en pärla ända tills nu. När man ger full gas så går den fortfarande bara på lågvarv. Det lustiga är att när man kör på handgasen så kan man varva motorn. Är det kolvringarna som gått och i sådana fall är det ett stort ingrepp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan ju vara så att det är en spärr som är aktiv som skyddar motorn från att varva över ca 2000 varv/min (brukar vara ungefär vid det varvtalet i så fall). Kan träda in vid överhettningstendeser och liknande.

Har du bytt impeller (vattenpump) nån gång? Om inte är det nog dags.

Har du nåt instrument med varningslampor eller ljuder det nån ljudsignal?

Andra tänkbara orsaker:

Kan vara bränslepumpen som inte orkar pumpa fram bensin. Brukar vara ett gummimembran som man får byta i så fall. Prova när du kör att pumpa med bensinblåsan, om den då går bättre och får mer bensin kan det vara en indikation att bränslepumpen är kass.

Och så kan det vara klassikern med igensatt förgasare, man får göra rent. Om förgasarna står med bensin i över vintern kan de becka igen och då kan man få problem nästkommande säsong.

Kolla även att gasreglaget fungerar så att armen vid motorn som sköter trotteln verkligen ger fullgas.

Du kan ta kompressionsprov om du misstänker att det är dålig kompression i cylindrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det sitter ett metall membran som helt säkert är dåligt sitter emmelal förgasaren och blocket. sen e nålen säkert också dålig bytt detta och den går som klocka vågar jag nog lova. mvh krawa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...