Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Sven22

Segelbåt???

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en segelbåt i 30,000kr-klassen och undrar vad som är att rekomendera. Jag har funderat på en Ohlson 22, men är osäker. Just nu har jag en öppen styrpulpet, men känner mig lite dragen till segling. Kan jag få några argument till varför segling är bättre än motorbåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla in detta. man får se mycket mer än förpiken när man kör. mvh krawa

post-13808-1394234685,2601_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla den här tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=54816

Presentera argument för segling skulle jag kunna skriva en uppsats om. Men för mig betyder segling lugn, tysthet och ro, underbart och fascinerande att arbeta tillsammans med naturens krafter och en rolig, fysiskt stimulerande och ekonomisk semester. Dessutom går en segelbåt stadigare i sjön pga kölen 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Håller med Kim_Possible. Ett litet tillägg bara, Det är helt OMÖJLIGT att stressa i en segel båt. Det tar den tid det tar...

30000 klassen sa du... Hm Tja det är vad Triss Magnum kostar.  

4 kojplatser mm. Utmärkt första båt. Ta en titt på min sida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

För 30 tkr finns det så mycket att välja på, Det ligger precis i underkant på en Maxi 68, som jag tycker är det bästa valet. Den har mycket rymd och seglar riktigt bra.
Triss Magnum är ytterligare en bra båt, men lite trängre.
Det går även numera att hitta Fabola Campus 550, 600 för de pengarna, trailerbara dagsseglare som har lite av allt, men är inte bäst på något.
Vill man hellre ha en stabil långkölad så finns det ju Amigo 23, men de är lite för sävliga och långsamma.
Det viktigaste tycker jag när det handlar om en båt i den prisklassen är att det är skapliga segel.
Vilken båt som helst kan ge dig en mycket trevlig upplevelse i sommar, bara seglen är bra. Annars så blir man fort besviken och tycker att båten seglar uruselt. Dessutom så är nya segel i tillägg ca halva kostnaden på en båt i denna prisklassen.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väldigt mycket mer båtliv för pengarna med en liten segelbåt jämfört med en styrpulpet, övernattningsmöjligheter o.s.v.

Gör ett slag för Albin-Viggen också. Hittar du en välbehandlad pärla (kan vara lite si och så) så är det en utmärkt första båt. OK med plats. Seglar utmärkt på undanvind, men är lite tröttsam att kryssa (stor genua, dålig höjdtagning). Har själv varit ute flera veckor i stöten med en Viggen och det går alldeles utmärkt. När det begav sig på tidiga 70-talet var ju dessa båtar stora familjebåtar. Man kan väl säja att kraven ökat en del.

Lycka till 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ska titta lite närmare på Birdie 24:an du kanske får lägga på typ 10 000:- till men då får du mycket båt för pengarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En motorbåt är bra som transport från a till b. Med segelbåt är själva resan målet. Lika fantastiskt varje gång man stänger av motorn efter att man hissat segel och fortsätter i samma fart, men tyst.

Vad gäller typ vill jag slå ett slag för Monark 700. Brukar ligga runt 40000:-, tyvärr ovanlig i annonserna men värd att kolla om du hittar en. För mer inf, www.monark700.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fått flera argument om tystnad och att hinna se allt det vackra i våra skärgårdar osv nu..

Personligen skiter jag i skärgården. Visst är det fantastiskt att gå ner längs kusten med en brant halvvind och en varm sydvästan i solnedgången med en helnatt framför sig och visst är öarna vackra. Men jag vill segla segla segla segla segla segla...

Jag har kört en del motorbåt, det är (med några svindyra undantag) kul i ungefär en kvart. När man seglar ändras förutsättningarna hela tiden, vinden växlar i styrka, den vrider och vänder och fenomen som landsläpp, konvergens, att vinden följer uddar och komprimeras i sund ställer hela tiden krav på engagemang om man ska hålla maxfart. Fascinationen för meteorologi har ökat för var år från min sida gällande vertikala vindar, att tolka och utnyttja moln och mkt mer..

Känslan av att utnyttja, och kunna lura naturens krafter är trots mitt motorintresse oslagbar i jämförelse.

Ur cruisingsynpunkt så växer skärgården också när farten minskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segling är sällan tråkigt. Du slipper motor buller desutom.

Det är alltid en utmaning att få så bra driv i båten som möjligt. En digital logg eller gps så man ser tiondelarna när du tar hem eller släpper en dec på ett skott rekomenderas.

Ohlson 22 är mysig och seglar om både Maxi 68, Viggen utan problem och även bellonan  lättare vindar.

Se bara till att hitta en med nyare segel.

Och har många smarta lösningar som tillvara tar alla små utrymmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I våras bytte jag från liten styrpulpet till den fantastiska båten magnifik midget. den kosta 30.000. jag hade aldrig seglat förut men jag gav mig ut o lärde mig ganska bra... och det är helt underbart.. gjorde min första långtur förra veckan och jag är redan seglingsgalen...när jag kolla på olika båtar föll jag för midgeten... den känns inte lika korvig och tjock som de andra i klassen. en vacker båt som seglar bra i de flesta vindar.... Viktor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...