Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Gäst Wille

Ren dumdristighet?

Rekommendera Poster

Nej, digitala sjökort gjorda från papperskort är inte sämre än papperskorten. Man kan zooma, och man är alltid mitt på kartbladet i plottern.

 

Problemet, som jag ser det, är den bedrägliga noggrannheten som kombinationen GPS och sjökort till synes ger.  Det känns som man vet exakt var man är på 5 meter när.

GPSen ger dig exakt position men om prickar, grynnor och grundflak ligger lite fel, säg med 100 meter, i kartunderlaget så hjälper inte GPSens exakthet.

 

Jag har ställt in min distansring i plottern på 0.1 nm. Om jag enbart har GPS och inga visuella referenser så vill jag ha allting obehagligt utanför den cirkeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders_St, jag slapp skriva ett svar.

Du förstod exakt vad jag menade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till. Hur många med papperskort räknar med vindavdrift, strömmar, deviasion och missvisning när man seglar i skärgården - allvarligt talat?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det beror på hur stor kvällswhiskyn var. Det kan kännas som man lider av alltihop det där när man går kvällspromenaden över lutande hällar. :-)

(Se även min signatur nedan.)

 

Allvarligt; jag tycker GPS nästan är överkurs i skärgårn. Möjligen när man ska över någon större fjärd och inte riktigt ser vilket sund man ska in i på andra sidan. Annars följer man med öar och holmar i kortet utan problem.

Jag använder min DLS mest för ruttplanering så man slipper mäta distanser själv och som loggbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Avdrift, ström, deviasion och missvisning när man seglar i SKÄRGÅRDEN - allvarligt talat - Hur stor betydelse har det i skärgården över huvud taget? Det är ju på långa ledben, när man inte ser sitt mål, som det kan vara bra att räkna med, så man vet var man hamnar. (trist att hamna i Tallin när man hoppats på Visby.) Då är en GPS hur bra som helst!

 

Är det någon som förresten har en devierad kompass i sin båt? Med en deviationstabell intill?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En företeelse som ytterligare höjer riskerna för fritidsskeppare som använder GPS i dålig sikt är att fler kör på samma ställe. Det verkar inte vara många som tänker på det.


Innan GPS blev tillgängligt för de flesta så navigerade vi med lite sämre nogrannhet, om vi inte kunde se tydliga riktmärken, vilket gjorde att alla som skulle mellan samma start och mål hamnade mer utspridda på sträckan. Om nu de flesta kör med GPS så kommer fler att köra mer på samma färdlinje även i dålig sikt.
Om du ska navigera från A till B över öppet vatten och möter en som ska från B till A så är det mycket troligt att ni kör på samma streck på kartan, med GPS. Med den nogrannhet som GPS ger så kommer ni att hamna närmare varandra än ni hade gjort om ni navigerade med sjökort och bestick. Likaså om du bränner på i 40 knop i dålig sikt efter GPS - om en långsammare båt framför dig har samma start och mål så är risken ganska stor att du plötsligt har den båten som ofrivillig torrdocka.
 
GPS och andra tekniska hjälpmedel är bra - men bara om de används på rätt sätt med hänsyn till dess begränsningar och till människans begränsningar. De är verktyg, precis som en hammare, och vem som helst kan slå sig på tummen med sin hammare.


...och det SKA finnas back-up på papper: det har man till och med på muggen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

30 knop i dimma!!

 

Man kan aldrig förlita sig till 100% på teknisk utrustning med det är ett bra hjälpmedel till vanligt sjökort.

 

Kör sjökort i kombination med gps.

 

//Mac

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra 40 knop i dimma 13.gif\ verkar inte riktig funtad i pallet.Är man så oansvarig har man ingentin ute på sjön att göra OBS säker fart IS,regel 6

IS = internationella sjövägsreglerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta nu! Jag skrev ju att jag körde efter RADAR! (anpassad för höghastighetsnavigation, dvs att den snurrar dubbelt så snabbt som en vanlig och därmed ger information dubbelt så ofta)

Det är betydligt mycket farligare med beteendet som tagits upp här, när folk kör efter GPS, ligger på ledlinjen, och hoppas på att man inte möter någon.

 

En bra radar KAN MAN LITA PÅ! Om man har en gedigen utbildning och använder den efter konstens alla regler.

 

Självklart anpassar man farten efter terrängen och sin egen förmåga. I tät skärgård där båtar kan dyka upp bakom uddar m.m. är det inte lämpligt att köra för fullt. Man måste, som alltid, ha björnkoll på läget och på andra båtar - inte chansa sig fram en meter!

 

Jag vet visserligen inte hur bra (dålig) en vanlig kommersiell (civil) radar är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Tror inte att man på något sätt kan tolka lagen att det är bara att köra för fullt i dimma eller nedsatt sikt. Tror till och med att det rekommenderas att stanna och ankra upp samt ge signal med jämna mellanrum i dyligt väder. Det ser nästan ut som om det är tid med det där båtkörkortet, åtminstone för vissa.

 

Beträffande Mmaarrccuuss fråga om hur kommersiella radar fungerar så kan jag väl säga beträffande den radar jag använder som är en Koden MD3000 och som även användes av handelsfartyg, så är där mycket övrigt att önska. Det gäller att hålla tungan rätt i munnen om man ska kunna upptäcka en liten öppen glasfiberbåt och speciellt om det är lite sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag ger mig inte (det GÅR att köra fort i dimma), men för allas sjösäkerhets skull så går jag med på att avråda folk från att köra i dimma. Det är nog bra med tanke på gemene mans utrustning och navigationsvana.

 

Beträffande båtkörkort så kan det nog vara en bra ide. Det finns många på sjön som inte borde vara där med den båt och den okunskap de besitter.

 

Själv behöver jag i stort sett bara hämta ut ett körkort hos sjöfartsverket. Har redan de intyg som tillgodoser de krav som kommer att ställas på en körkortsinnehavare! Så mej blir ni inte av med på sjön! =P

(OBS. skryt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det verkar vara många som inte förstår problemet med plotter. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är inte positionen det är fel på, det är noggranheten på de inlagda sjökorten det skiter sej på ibland.

GPS är ett utmärkt hjälpmedel, men ingen huvudmetod.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag var också på väg ut den kvällen och tror jag fattade ett bra beslut när jag helt enkelt vände och åkte hem, tycker inte det är nån sport att vara ute i eländiga förhållanden. Kör också MC och skulle inte drömma om att ge mej ut i några centimeter nysnö t.ex. även om jag fixar det.

 

/ lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Mmaarrccuuss.

Det går att som wiking pilot skriver att köra motorcykel i nysnö. Det går också att köra bil när man är full. Det finns otroligt mycket som går att göra, det är bara lämpligheten vi här ifrågasätter.

 

Beträffande GPS kontra vanliga papperssjökort så finns det ju på marknaden en uppsjö av olika plottrar och system. Själv har jag inte erfarenhet mer än av ett digitaliserat sjökort som heter det levande sjökort och det är t.o.m. en Dansk upplaga jag har av detta. Detta sjökort är så exakt så jag kan bestämma vilken sida om en prick jag vill gå och detta klarar jag även i mörker. Naturligtvis kan där bli fel på dessa tekniska anordningar, någon satellit kan ju komma ur sitt läge och åstadkomma ett fel på några meter. Dock har nog GPSen kommit för att stanna och den användes också flitigt inom handelsflottan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, satelliterna kommer inte ur läge, man blir lurad på annat sätt:

 

Alltså; GPS positionering i sig är tämligen exakt. Kan väl diffa på max en 5-10 meter.

 

Dvs: Om du fastnar på en grynna och tar dess position och sedan kollar GPSen nästa vecka när du fastnar på samma grynna så visar den exakt samma position, inom 5 meter. Mer eller mindre.

Kolla vilken position din bryggplats har vid lite olika tillfällen. Differensen där ger en bra bild hur exakt GPS är.

 

MEN

GPSen ensam hjälper dig inte på sjön, du måste ha sjökort. Om du ska använda sjökort som är sjömätta mellan 1920 och 1960, hur exakt tror du de utritade grynnorna och grundflaken ligger? Öar, fyrar och kobbar torde vara bättre utritade för där finns det flygfoto som bas. Korten är ritade för folk som vill undvika grund, det var inte så intressant att pricka in dom på metern när innan GPS fanns när man ändå behövde hålla 0,5 - 1 nm avstånd p g a osäker navigering.

Hur exakta är sjöfartsverket när de underhåller och byter ut prickar? En prick kan flytta sig ett antal meter i sin kedja beroende på hur det blåser.

Jag var utanför Nynäshamn i söndags. Fyren Örngrund låg där den skulle enligt kortet, men lysbojen Skorvan på andra sidan körde jag på fel sida om enligt plotterbilden.

 

GPS är en underbar uppfinning som ska användas och fungerar väl. Men det man kör efter på sjön är GPS plus sjökort, ett system med begränsningar man måste vara medveten om.

 

Som jag sa ovanför, jag har satt min distansring i DLS på 0.1 nm. Om jag inte ser stenj-veln optiskt utan bara har GPS och plotter att gå på så vill jag ha allting obehagligt utanför den cirkeln.

(Men det finns ju sund som är smalare än 0.2 nm? Yep, då får man använda ögonen och köra som folk.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att köra fort i dimma ??????????? 10.gif\.

 

Obs. Visst går det att köra fort i dimma, eller vart som helst, men att uttrycka sig på detta sätt, visar att man är en 10.gif\ av stora mått och inte har några sunda vätskor.

1) Missvisning av GPS.

2) Radar tar inte allt och en liten fiskebåt utan skrot som reflekterar blir automatiskt överkörd och vad säger man till dom som ev. överlever och får men för livet? Deras anhöriga, vad säger man till dom ?.

 

Sedan detta med att vi inte blir av med dig på sjön är en konstig formulering då ditt framförande det går att köra fort i dimma kan ge fängelse för bland annat mord och mordförsök.

Inte undra på att det ser ut som det gör på sjön. Gosse lille.....tänk om, så kanske just du räddar någon från en för tidig grav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säkert för han har nog sjötomt nu.

Visserligen så blir det en taxeringsskatt på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs innantill och vad tidningarna och andra medier har uppgivit.

Uppgifterna är och var att han hade mixtrat med GPSen under färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång tråd det här.. smiley-smile.gif\

 

Om du läst vad jag skrivit tidigare så står det klart att jag mycket väl inte är någon 10.gif\. Jag har alltid varit noga med att skriva att det inte handlar om att helt i blindo swischa fram på sjön och hålla tummarna för att inte köra över någon.

Använder man sund förnuft och anpassar farten efter

1. rådande förhållanden (andra än just dimman), t.ex. sjögång, terräng, nederbörd.

2. navigationsutrustningen (radarn)

3. sin egen förmåga

..så är det möjligt att köra i dimma (tjocka) med FULL koll, utan att behöva sitta på nålar och vara nervös.

 

Som jag också sagt tidigare är det fullt möjligt att få in roddbåtar, prickar, svanar, ja t.o.m. timmer som flyter i vattnet på radarn.

 

Huruvida man använder GPS eller inte är helt ointressant. GPS:en är i och för sig bra på att ge en exakt kurs (över grund). I övrigt är den mera nice än need som man säger.

 

 

Om du inte är av samma uppfattning som jag kan du se denna text som ren fakta. Läs och lär, så här ÄR det. Känner du inte att du är kapabel att med din utrustning, kunnande och aktuell väderlek ge dig ut på sjön - Gör det inte då!! Jag tycker själv att det är en häftig känsla att ha full kontroll i totalt bäckmörker eller dimma och helt och hållet förlita sig på fyrar (inte i dimma) och radar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Är här någon här som kan tala om varför man med en fritidsbåt ger sig ut i dimma bara för att bevisa att man har full koll? Där är ingen som har full koll när det är dimma, vare sig om man kör fritidsbåt eller om man står på bryggan på en 50 000 tonnare.

Det är tack vare att det finns detta synsätt hos många d.v.s. titta på mig vad jag är duktig, som det sker en massa olyckor till sjöss. Dessa Bror Duktig på sjön kan man finna sin motsvarighet till på land och det är de gossarna som kör BMW och har bakvänd basebollskeps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror iaf att GPSen har räddat fler liv än vad papperskort någonsin kommer att göra... jag kör med Gps från Garmin samt det nya Båtsportkortet Jag gör tvärt imot vad många andra i tråden anser, Jag använder alltså Gpsen som huvudmetod och för att säkra min position. kortet används mest som nödlösning. Det som gör den stora skilnaden är att Gpsen har jag mitt framför nosen på instrumentbrädan.. Vart ska jag ha pappkortet??? Jag har inget kartbord eller lämpligt ställe att ha kortet liggande så jag kan kolla under färd. kan va bra att även kunna se oljetryck varvtal och inte minst bränslemätaren...

 

Ska jag hålla kortet i handen under färd samtidigt som jag kör båt, håller koll på alla andra båtar kanoter etc som finns på havet så ser jag detta som en stor säkerhetsrisk... Nä då är det allt bättre att då och då spana lite på plottern. JAg menar inte råstirra utan kika med jämna mellanrum bara...

 

Sedan så finns det ju folk som inte riktigt vet vad Gpsen är till för och hur den fungerar. Men det är ju inte GPSens fel och man kan inte skylla på tekniken varje gång något går snett... Under mina år med Gps så har position alltid stämt överäns med linjerna på sjökortet... Det är inte tur utan ren skicklighet från Gpsens sida... Jag vet att en rättanvänd Gps är till större nytta för en nybörjare än ett sjökort... Alla har inte tillräckliga kunskaper om hur man lägger ut kurser pejlar in sin position etc.. Sedan så finns det ju långa räkne rammsor med Avdrift ström etc. men hur många förare av en normal fritidsbåt nyttjar detta???

 

Det finns dom som anser att den som inte kan framföra en båt på de gammla viset (Med papperskort passare och transportör) inte har på sjön att göra... Låt då dom tycka det... Jag tycker att man självklart ska ha en grundutbildning behöver inte vara något stort en daggskurs eller en veckas intensivkurs hade gjort stor nytta bara det.. Så att man iaf har koll på villken sida om prickarna man ska köra, var det är hastighetsbegränsat, där d är ankringsförbud etc.. I stort dom viktigaste punkterna...

 

!!!MVH REXCO!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...