Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
slproject

Bensinförbrukning

Rekommendera Poster

Hej, har en styrpulpet på 5m, 2m bred, väger ca 150kg motor 120kg (Yamaha 60hk -89 2takt). Jag är rätt ny på det här, men jag upplever att den drar för mycket(?) bensin. på ca 10 km drar den ungefär 10 liter i marschfart. Jag vet inte hur många distanser det är. Vattnet var spegelblankt. Är detta onormalt, och i så fall några ideer på vad man ska göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Håller med att det låter som din båt drar för mycket.

10km = ca 5 distans. En bra tumregel är att en båt runt din storlek drar ca 1 l/distans vilket borde varit ca 5 liter.

Har tyvärr inga riktiga ideér vad det kan vara men har båten alltid dragit så här mycket ? Det du kan kolla är båtbotten så att du inte har för mycket motstånd (alger, snäckor mm) kolla att du har rätt propeller, inget läckage. Din marschfart är det fullgas ?, isåfall drar det mycket bensin, sparar mycket att dra av lite grann än att köra på max.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej. Det måste vara något fel på din motor eftersom den drar så mycket. Min 90 hk yamaha 120 kg på en flipper 510 ht på runt 400 kg drar ungeför 05-06/ distansen. på marchfart runt 3800 rmp, och 35 knop. jag tror du ka ha fel på din soppa pump eller likande som gör att den trycker igenom för mycket bränsle som aldrig blir förbrännt.  

 

 

Mvh // Frederik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glädje siffror ?

Har du 4-takt ?

 

Är skeptisk till din förbrukning, verkar inte stämma med Yamaha´ s körfakta iallafall. Ex en 60hK på en Crescent 535 drar vid 4000r/min 0,66 l/dist med 2st pers i båten och med 4-pers i båten vid 3800 r/min dar den 0,8 l/dist.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...