hellebjork 0 Postad 10 Juni , 2006 Jag har en Mercury 40hk 2takt, tidigt 80-tal. Går det att koppla in en varvräknare till en sån? Hur gör man? För iom att det är en 2taktare så har dom väl en tändspole per cylinder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Juni , 2006 Den tid då tändspolen matades med 12 V från batteriet är förbi sedan tidigt 70-tal. Din motor har en så kallad CDI tändning med 200 - 300V till primärsidan på tändspolen. En så hög spänning vill man inte ha fram till förarplatsen. Dessutom kan CDI enheten gå sönder. Labba därför inte med att koppla in en varvräknare till någon av tändspolarna. Vad man gör istället är att koppla varvräknaren till växelströmsidan av generatorn. Oftas finns en anslutning för detta framdragen till reglageboxen. Vet inte hur ditt reglage ser ut men på Mercontrol 1972 satt det en kontakt i framkant. Du behöver ingen speciell Merc varvräknare. Kolla t.ex. på Hjertmans, Erlandssons, Watski m.fl. För att den skall visa rätt måste du känna till poltalet på generatorn. Detta brukar vara ställbart på varvräknaren. Vet du inte poltalet kan du ställa den på det högsta och sedan stega ned till det verkar stämma. Skulle den trots dett bara gå att få att visa dubbla varvtalet kan det hjälpa med en likriktardiod i serie med givarledningen. Det duger med enklast möjliga. Finns nog t.ex. på Clas Olsson för någon krona. /Guest Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hellebjork 0 Postad 16 Juni , 2006 Finns det generator på motorn även om man inte har elstart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 17 Juni , 2006 Jag vill minnas att vår manuella Merc 402 från 1972 hade generator. Kolla efter två ledningar som kommer ifrån undersidan av svänghjulet och antingen inte är anslutna alls eller till en fyrkantig tingest ca 4x4 cm. Detta är i sf en likriktarbrygga med fyra anslutningar. Två ingångar för växelströmmen, en för plus och en för minus. Denna skall inte förväxlas med CDI-enheten som är ansluten till tändspolarna. Finns ledningarna men ingen likriktarbrygga kan du köpa en på Clas i sjön för ca 30 kr. Skall du ansluta en varvräknare så måste du ha sannolikt också ha ett batteri. I annat fall blir spänningvariationerna i matningen till varvräknaren nog för stora. Det finns i.o.f.s. andra sätt att komma runt detta om det bara är en varvräknare man vill ha. De två ledningarna från generatorn är ibland gröna. De lämnar växelström, så man behöver inte ha koll på vilken som är vilken, pss som med en plus och en minusledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser