Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
qawer

Diesel i motoroljan - igen

Rekommendera Poster

Ni får ursäkta mitt tjat (se tidigare inlägg) men jag har ett problem med min VP MD6A kombi, dvs. i stället för backslag har jag en reversering som ställer om stigningen på propellerbladen och synkar detta med gaspådrag.

Det läcker olja längs propelleraxeln, som jag antar tar sig förbi tätringen mellan motorn och reverseringen och vidare ut längs propelleraxeln. Tätringen är nyligen bytt. Oljenivån i motorn har varit ovanligt hög och jag misstänker att motoroljan späds ut med diesel men jag kan för mitt liv inte komma på hur dielsen kommer dit. Jag har fått tips om matarpumpen eller insprutningspumpen. Matarpumpen har jag öppnat och tittat men jag ser inget fel. Insprutningspumpen vågar jag mig inte på.

Kan det vara så att motorn av någon anledning får mycket diesel in i cylindrarna och allt bränsle inte förbränns utan i stället trycks ned i oljan? Men borde inte dieseln i sådana fall gå ut med avgaserna? Motorn går i övrigt mycket bra.

Någon som har en idé eller råkat ut för liknande?

/Benke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är matarpumpen okej så kan man kanske tänka sig att det är axeltätningen på insprutningspumpen som läcker.Det vet jag har hänt på andra dieslar dock ej denna modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...