Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
patcatpat

förgasaren eller bensintillförseln

Rekommendera Poster

Jag har en Mercury 40 hp från 2000 som jag tror får för mycket bensin. När jag pumpar in bensin så flödar bensinen över i förgasaren, dvs. enligt min teori är det något fel på förgasaren och troligtvis flottören. Jag har dock bytt flöte och flottörnål samt försökt att justera flottören. Detta har inte lyckats.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel vid sidan av flottören eller om det på något sätt ska vara möjligt att ställa flottören så att problemen upphör.

Vore väldigt tacksam för idéer av alla slag!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta är en tråd för motorbåtsnack !

du har ju ingen motor ...  de e ju en gräddvisp !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva upp förgasaren i minsta detalj och putsa alla delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, enligt min uppfattning finns det inget annat det kan bero på.

Trist, men det enda råd jag kan ge är att göra om jobbet och kolla bättre. Du säger att du bytt nål, jag antar att du bytte både nål och säte. Det kan tänkas att sätet är skadat. Du kan kanske spara lite arbete genom att sätt ihop förgasaren och prova på bänk innan du monterar tillbaks den på motorn. Koppla slangen från tanken direkt till förgasaren.

Om du håller dig över en balja utomhus kan du hålla locket i handen och kolla att ventilen stänger ordenligt. En lite felaktig flotörnivå kan påverka gångegenskaperna, men skall normalt inte leda till att förgasaren läcker då man pumpar på blåsan.

/Guest

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! har du bytt sätet som flottörnålen tätar emot? Kan inte komma på något mer, du har ju bytt resten.

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för alla svar. Som ni alla trodde så var det flottören som strulade. Jag märkte att det var precis då jag drog åt skruvarna som flottören slutade att fungera. Genom att fila lite lätt på flötet och lägg på en extra packning så frigjordes flötet.

Nu går den helt perfekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...