beth99 0 Postad 9 Juni , 2006 Hej har en Bella 440R med klass 2-ögla. Någon som har tips om hur man lämpligen byter till klass 3-ögla? Man måste ju borra ett nytt hål. Går det eller försvagar man fören alltför mycket? Vilket material är det i stäven som man måste borra igenom? Har någon hittat en klass-3-ögla som passar i borrhålen för en klass 2-ögla? Tack på förhand/Bertil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 9 Juni , 2006 Hej!Jag satte min ögla på bustermaner på fördäck och lät den gamla sitta kvar där nere. Kanske inte faller alla i smaken men väldigt skönt att slippa krypa på magen vid bryggan för att låsa då min båt inte har ambitioner att vara vacker. Har sedan 3m klass 3 kätting från erlandssons. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 11 Juni , 2006 .....å jag gjorde precis tvärtom mot Marbleman, satte den nya öglan i skrovet någon decimeter vid sidan om den gamla för att inte snubbla på den. Jag bytte min ögla rakt av, hålen passade, satte dit den gamla för att ha en extra ögla. Nu låser jag båten i en ögla och har hopp-i-land repet i den andra. Gör du så så har Du ganska mycket plast mellan öglorna. sätter Du dessutom dit en aluminium plåt på insidan om Du kommer åt så sitter det som berg. Försegla med Sikaflex, sen är Du klar. Fundera på vilken placering som är den bästa för just ditt val och var Du kommer åt bultarn på insidan. Jag hade inte kunnat sätta den på Bustermanér så därför var det ett lätt val. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 13 Juni , 2006 Jag har problem med att jag inte lyckas dra av knäckbultarna på min klass 3 bygel från clas ohlsson, ,visst kan jag dra av dom men då måste jag dra så det känns som hela båten ska spricka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 13 Juni , 2006 Tja, det är väl där någonstans som knäckbultarna skall gå av !!! Jag trodde att jag hade runddragit muttrarna när det släppte så det krävs en hel del. Har Du någon plåt innanför som fördelar krafaten?? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser