Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Tissen

Inombordsmontering ekolod Yamarin

Rekommendera Poster

Har någon monterat ekolods givare på Yamarin 5820/5920, eller liknande?? Har testat placering i kölsvinet framför tanken utan att få någon signal. Jag testade med att fylla lite vatten i kölsvinet och hålla givaren påvattenytan, blir ingen signal (båten ligger i vatten...) bara massa störningar. Tänkte trycka dit den i sikaflex i mitten på kölsvinet strax framför tanken, men vet inte om jag törs då jag inte får någon signal med testet i vatten. Någon som gjort detta??

tacksam för tips.

/Tissen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kölsvinet er skroget svært tykt antar jeg, så jeg ville satt giveren litt til siden. 

I en annen båt enn den jeg har nå, monterte jeg giveren i et glassfiberrør med skrulokk som jeg plastet fast til båtens skrog.  Du monterer giveren i skrulokket, og fyller røret med matolje.  Fungerte bra for meg.

Jeg ville også montert giveren lengre akterut, feks. under inspeksjonsluken i rommet under akterbenken.  Du vil kunne kjøre fortere uten å miste signalet jo lengre akterut giveren plasseres.

Har du vurdert giver som monteres på akterspeilet?

Seamaster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har inomskrovsgivare i min Yamarin 5820. Jag har en Navman puck- formad givare (då jag har ett Navman ekolod och till den passa visst nästan bara Navmans grejer...).

Jag hade förut en Airmar P79 inomskrovsgivare (där själva givarkroppen badade i vätska) på samma plats men när jag bytte GPS navigator och köpte ett fristående ekolod så funkade inte den givaren. Så jag fick köpa en ny puckgivare.

Jag sökte runt lite på min hårddisk och hittade några bilder av mitt montage.

Det fungerar mycket bra och har aldrig varit nåt problem med placeringen där. Det är viktigt att du har den ganska långt akterut ungefär där jag har min för där har alltid skrovet kontakt med vattnet. Det får inte bli nåt luft emellan givaren-skrovet-vattnet.

Jag satt fast min puckgivare med Sikaflex 291 (så jag i framtiden kan ta lös den om jag skulle behöva).

Sladden drog jag över tanken (jag har gjort luckan öppningsbar över tanken så jag kom åt mycket lätt) och sen höger genom skrovbalken och upp till instrumentpanelen. Det går även att dra sladden direkt tvärs balken (ovan balken) ungefär i höjd med givarens placering. Jag har i alla fall en glugg där i balkens överkant på min 5820. Där har jag dock länspump-slangen dragen igenom (se bilden på den slang som sticker iväg åt vänster på bilden).

/Bo

post-1495-1394234684,3371_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å så kanske du ville se min öppningsbara lucka.

På bilden har jag ett provisorisk tankstöd av plywood som jag hade för två år sedan då tanken lossnade ur sitt flytskum som den satt fast med. Det visade sig att Yamarin slarvat med skummet, massa luft mellan tanken och balkarna som tanken i princip hänger i med hjälp av en massa flytskum. Tur att jag hade gjort luckan öppningsbar innan detta inträffade. Jag kollar alltid tanken innan och efter jag åkt med båten. Det åtgärdades på garantin. Det är bensinläckage jag kollar efter i första hand. Yamarin har inte längre flytskum i nyare årsmodeller av 5820/58BR (jag har en 2003) samt 5920/59DC. Tanken sitter numera fast med spännband. Dessutom är tanken numera på 95 liter (min är bara på 80 liter som är i minsta laget).

Jag har gjort lite andra modifieringar på min båt också. Om du är intresserad så hör av dig. En del kan man nog tillämpa på en 5920/59 DC också.

/Bo

post-1495-1394234684,3919_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å så ekolodsinstrumentet vid förarplatsen. Det är ett Navman 3100 Depth (egentligen för segelbåtar men jag föredrar stor tydliga siffror även om instrumentet blir ganska stort). Det övre är ekolodsinstrumentet, det nedre är en Navman 3100 Fuel bränsleflödesmätare.

/Bo

post-1495-1394234684,4401_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu monterat givaren (Garmin 178c akterspegelsgivare) inombords, och det blev helt OK. Satt dit den under inspektionsluckan under aktersoffan, en 10cm bredvid kölsvinet. Satt den i Sikaflex 291 och byggde upp en sned kudde så den ligger horisontellt.

Tack för alla tips.

/Tissen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...