Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Volunteer

Dyr service

Rekommendera Poster

Har just köpt en Yamarin med en Yamaha F80 motor på. Jag lämnade in den häromdagen för 10-timmars service. Fick en smärre chock när räkningen kom, 3.600 kronor! Bara för att byta olja! Visserligen kostade det 800 kr för upptagning och sjösättning men ändå! Vad ska inte följande servicar kosta?

6.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dyrt att ha båt!

Jag har själv räknat ut att service, vinterförvaring, försäkring

och båtplats kostar 20.000:- per år.

Till det kommer eventuella kapitalkostnader, drift och värdeminskning.

Så ibland kan man fundera på om det inte vore billigare att hyra båt

eller bo utomlands vintertid jämfört med att äga båt i detta land.

Simma lungt!

//Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, din kostnad är inget att orda över. Som tidigare inlägg redan påpekat kostar det att ligga på topp./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vad din verkstad gjorde men när jag lät göra 10-timmars-servicen på min F50 blev jag lika chockad som du. Kollade då vad de gjort och det var betydligt mer än att byta olja (och också för mig ta upp och ned båten). Tex byttes stiften och tändningen justerades. Tyckte även det var dyrt men nuförtiden låter jag en annan verkstad göra jobbet.

Jag tror originalverkstäderna skrämmer bort sina kunder just på första servicen. De borde fundera lite på sin prissättning där.

Nu finns det ju motorer som inte behöver service de första tre åren har jag förstått. Vad händer då med dessa verkstäders intäkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag servade en samma motor och samma service på marina i Oxelösund i sommras. Det kostade bara 1800 för mig och då tog de upp den och la tillbaka den i sjön också

post-18215-1394234781,4612_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kostar tydligen att ligga på topp smiley-laughing.gif\

Själv kostar jag på 500 på service och vårrustning, 1200 på försäkring, 1300 för båtplats per år. Upptagning, isättning och vinterplats i stor sett gratis (ett par dl diesel till traktorn).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...