tommiz 0 Postad 9 Juni , 2006 Hej. Jag har surfat genom massor av trådar om Wallas 1800 men hittar inte det jag söker. Jag har en Wallas 1800 som inte vill tända. Värmaren är ny och oanvänd men 10 år gammal. Båda fläktarna funkar. Fotogen kommer ur returen. Jag misstänker glödspiralen. Vi körde värmaren demonterad och spiralen blev inte alls varm. Vi mätte och fick en gradvis stigande spänning som gick upp emot batterispänningen (12,6v) mellan stiften till spiralen. Vilken resistans skall det vara genom spiralen? Vi tände även brännaren manuellt och då vaknade den, röda lampan tändes efter ett tag och allt funkar perfekt. Jag misstänker alltså spiralen. Skall den bli orangeglödande? Vågar jag koppla den direkt mellan polerna på batteriet? Skall spänningen byggas upp stegvis på den och stabiliseras på batterispänningen HJÄLP!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 9 Juni , 2006 Ring http://www.varmedoktorn.net/1.html Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thej 0 Postad 9 Juni , 2006 Hej! Köp en servicesats på t.ex. Hjertmans för ca 250 kr. Denna innehåller vekmaterial glödtråd. /// Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 9 Juni , 2006 Tja ! Sitter med den Wallas1800b där måste glödtråden vara röd glödgad för att värmaren skall tända. / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juni , 2006 Glödtråden har ingen spänningsreglering utan ska ha batterispänningen. Den ska ju ge full effekt för att få så snabb tändning som möjligt. Strömförbrukningen vid start brukar ligga på c:a 5-10 A så du kan förvänta dig ett motstånd på omkring 1 ohm eller kanske mindre när glödtråden är kall. Wallasvärmarna har lite dåliga kontakter som kan spöka. Kontaktspray och lödkolv kan vara bra att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 10 Juni , 2006 Min erfarenhet är att du måste ha ett topp laddat batteri under uppstarts fasen eller att ha motorn i gång /Kenbja P.S Återkoppla hur det går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser