Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Trevia

Origo köken?

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av Origo köken? Hur fungerar dom om man gämför med gasol? Jag funderar på att byta ut mitt gamla gasolkök mot något, men är lite orolig för svarta (sotiga) kastruller och lång uppkokningstid osv osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jg har haft Origokök i de flesta av mina båtar, jag föredrar det framför gasol av säkerhetsskäl. Och jag tycker att de funkar bra.

Min subjektiva uppfattning är att det tar något längre tid att koka upp vattnet, men inte så det stör. Och att det är mer känsligt för vind, det bör stå i lä.
Mer objektivt kan jag säga att om du använder rätt bränsle, dvs Tenol eller Origonol så sotar det ingenting, använder du annat bränsle, vanlig T-röd elle liknande, så kan det sota lite grann.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett Origo 3000 och använder Origonol som bränsle.

Funkar mycket bra, och som föregående skriver så tar det kanske något längre tid att värma upp vatten.

Men på sjön skall man ta sig tid eller hur? smiley-cool.gif\

Sedan är det skönt att veta att man inte har gasoltub som kan (om man missköter installation) explodera.

Ha det!

/Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft Origo i över 10 år. Hittills har det inte varit några problem. Men det är nog så som tidigare inlägg redovisat en fördel att bruka lite dyrare bränsle för att slippa sot. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar hur mycket ungefär ni fyller på vid varje påfyllningstillfälle och hur ofta ni gör detta och hur länge det kan stå och så att säga bara dunsta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fyller alltid fullt. Håll behållaren lutad åt sidan o häll i tills det når upp till kanten. Hur ofta har jag faktiskt inte tänkt på, det beror ju givetvis på hur mycket jag använder det, jag bara fyller på när det blir tomt.
Det finns ju gummilappar att lägga på om man vill minska avdunstningen, men jag har aldrig upplevt det som ett problem, de brukar jag bara lägga på om jag inte ska använda köket på några veckor.
MVH, G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar topp, lite sot men inte så det stör, kokar upp gör det på en helt acceptabel tid så det är bara positivt

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har spritkök i båten och gasolkök i husvagnen och jag har inte märkt någon skillnad, det går tom lika bra att göra potatisgratäng i burkugnen.

Birgitta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst att om man späder T-spriten med 10% vatten så sotar det inte.

Men då blir det lägre effekt.Kanske värt att prova.

Jag har haft både gasol och origokök.En stor fördelnär att det är enkelt att ha med reservbränsle till spritkök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gör man om spriten tar slut mitt under kokningen? Det är väl inte så smart att hälla sprit i en upphettad metallbehållare. (Jag menar inte den som eventuellt skulle finnas i en grogg för om den är slut innan maten är klar så får man skylla sig själv.)

Vad jag alltså försöker komma fram till att det verkar lite svårt att ha koll på hur mycket brinntid man har kvar.

Alltså... nån som vet ungefär hur länge en fylld behållare kan brinna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om spriten tar slut under mitt under kokningen brukar jag slå upp en ny whisky. Nej, allvarligt talat, en full behållare brinner enligt de tekniska data jag lyckades hitta här hemma 4,5 timme på full effekt. Min erfarenhet är att eftersom man inte kör full effekt hela tiden brukar en fyllning räcka längre, kanske för 7-8 timmars användning. Tar spriten slut mitt under koket brukar jag flytta över kastrullen till andra brännaren om den är ledig. Är den inte det är det bara att lyfta ur behållaren, låta den svalna (går rätt fort om man tar ut den ur köket, jag lyfter ändå alltid ur den när jag ska fylla på), och fylla på den.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta brukar jag använda till mitt bärbara lilla trangiakök. Späda ut t-röd med lite vatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och späder man med ren metanol så får man bra effekt å inget sot. Fast enklast e ju å köpa Origonol eller Tenol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog fungerar origonol och tenol bra, men förbrukar man mer än några liter om året så är det inte billigt, mellan 40 och 60:- litern brukar det vara, det får man ju ofta en hel dunk T-doja för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är ingen bra ide att fylla på bränsle i ett hett kök.

I Scouterna lär vi ut att man skall lyfta ut brännaren med bara händer när man skall fylla på. Om man inte kan ta i den med bara händer så väntar man till man kan. Samma medod använder jag i båten.

Varje brännare kan hålla 1.2 liter bränsle. Jag fyller bara på när brunnit tom, och då alltid med en enlitersflaska. Aldrig någon risk att man häller på för mycket.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också ett origokök,tycker att det sotar som sjutton.Men...så är jag kanske för ekonomisk.Använder bara vanlig t-röd....annars fungerar det utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är ju så det är. Eldar man T-röd sotar det. Eldar man Tenol eller Originol sotar det inte. Andra knep med vatten eller metanol har jag aldrig testat, helt enkelt för att jag tycker det funkar bra med de bränslena. Och priset, om jag betalar 60 eller 120 kr per år för mitt bränsle så är det försumbart jämfört med de övriga utgifterna.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Mitt råd !

Origo spritkök fungerar bäst på 96 % Etanolsprit. Sotar inte. (Koskenkorva och Absolut är för dålig blandning !)Fördel: man kan ochså blanda till en drink för köksmästaren, och gäster för den delen ochså.

Nackdel: Svår att få tag i på lagligt. Är du god vän med din tandläkare, ordnar det sig.

Ute i Europa finns det att köpa denna Alcool Etilico 96 % (Spanien)i livsmedelsbutikerna som användes bla. till FonDy värmare. I Frankrike kallas spriten för Brylier ..alcol....någonting

Tyvärr räknas detta till vanlig drikbar alkohol hoss oss !!

Senast ändrad av anemos | 21 februari 2007 | 18:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig uppstod ett konstigt fenomen i helgen när jag skulle fixa lunchen. Jag hade fyllt på båda brännarna i vårt 3000-kök, fyllde en hel del men ändå inte fullt (enligt principen att jag lutade den och kollade). När jag sedan hade eldat på pastavattnet så började det lukta som att någon svetsade i närheten, och efter en stund såg jag hur vredet började luta samt logotype-tejpen som sitter på började bubbla. Då kollade jag in i den där raden med hål som är på framsidan och såg att det brann mer inuti själva köket än upp genom brännarkoppen. Fick tag i nån handduk och kunde öppna och blåsa ut lågan. Jag fyllde brännarna vid sidan och spillde inte en droppe så jag vete sjutton hur det kunde bli sådär, någon som har en idé ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...