Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
darnell

Minska friktionen på segeltravare?

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det någon produkt som kan användas för att minska friktionen mellan segeltravarna och masten (aluminium och plast). Vad har ni för tips och idéer när det går lite trögt att hissa storseglet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mitt nya storsegel gick till en början trögt att hissa. Med siliconspray på travarna och efter några hissningar och halningar av storseglet så har det mesta av trögheten försvunnit.

/KJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Stoppa in en bit svamp från en disksvamp eller annan tvättsvamp mellan översta och näst översta travaren i mastskenan. Den sprayar du med silikon så det dryper en gång i månaden så följer den med upp och smörjer varje gång du hissar på. Efter ett tag går det lätt och fint både upp och ner.

Sven-Erik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rengöring av likrännan brukar vara det som fattas. På min båt tar jag en trasa i samband med påmastning och torkar ur den med lite MoS2-olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter

Du svarar ju alltid sakligt och kunnigt på de flesta inlägg. Dessväre har vi okunninga bohusläningar inte alltid så lätt att fatta - dvs jag. Vad är MoS2-olja?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MoS2 är ungefär som 5-56 eller WD-40, fast det smörjer inte så bra men löser å andra sidan rost mm fin-fint. Jag har en från OK/Q8 av deras eget fabrikat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte silikon utan torr teflonsprej skall det vara, inget annat!

Sen kan det vara fel på travarna oxå. Vi fick fastsydda seldentravare och det skall de inte vara. De skall sättas fast med deras egna shackel annars glider de snett och seglet går knappt att få upp. (kolla hjertmans artnummer 5052)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips. Jag har för vana att spraya med teflonspray i mastliksrännan. Ibland kan kärvandet bero på missar att lossa på storskotet eller kicken innan man hissar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för alla tipsen!

Sonik, har du ngt tips på vart man köper torr teflonsprej? Är all teflonspray torr eller finns det olika? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall inte vara teflonolja, då blir det kladdigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som att Elfa har en finsk produkt (PRF Tefsol) som skulle kunna funka.

Elfa art. nr. 80-813-17

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=4119.htm?_80_813_17

Torrsmörjmedel för objekt som kräver fläckfri smörjning. Avstöter vatten,

olja, smuts och damm.

Användningsobjekt: Metall-, trä-,

plast-, läder- och textilytor. Glidytor,

bett, möbler, textilmaskiner, gjut-

formar av plast, remtransportörer, glidskenor, skärare osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade produkten från Elfa i helgen och den fungerade mycket bra! Inget  kladd och seglet gick lätt att hissa och få ner! Sprutade ett par gånger i rännan och på segeltravarna under helgen före hissning.

Efter helgen så gick löpte allt som en dans.

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu sa jag förvisso aldrig heller att det skulle vara teflonolja, utan teflonspray. I mina kretsar syftar det till torr teflonspray som bör fungera alldeles utmärkt om man nu inte är sugen på att masta av för att kirra biffen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag via jobbet har provat allt som finns på marknade, tror jag. Det finns en produkt som vi använder på jobbet, som bara företag kan köpa men till min glädje hittade jag en produkt som verkar identisk. PTFE OPTIMAL M3id. JAg köpte den på Bil och Fritid i KAtrineholm men har inte hittat den på något annat ställe. Är det nån som vet var man kan köpa den i Nyköpingstrkten!!!!!

DEn funkar till allt och innehåller inte silikon, som kan ställa till en massa problem, plus att den verkar nästan outslitlig. DEt absolut bästa jag haft till likrännan men till en massa andra ändamål. DEn verkar lösa upp all gammal olja, fett och annat skit åxå. DEn bildar inte ett torrt lackskikt som slits bort

Vore bra att slippa en Katrineholmsresa bara för att köpa några sprayburkar, fast i värsta fall är det värt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mos2 är molybdensulfid. DEt är ett sk. fast additiv, lillsatsmedel som man har oftast i själva fettet som bär oljan. Tillsatsen ger produkten högre trycktålighet men klarar inte snabba rörelser pga sin lämellära struktur.

Om det blir riktigt kolsvart och tjockt så är det mycket Mos2 i produkten och man får en fördel vid långsamma rörelser. Är det lite svart eller om produkten blir nästan genomskinlig så är det nog dessvärre endast kosmetika.

Vid occillerande långsamma rörelser med enorm trycklast, skulle jag rekommendera produkttypen, inte annars.

Likrännor, förstehakar, finmekanik, olika plast och gummimaterial. Absolut PTFE (Teflon)

Den torra lackvarianten kan fungera bäst där man vill att saker inte ska fastna i varandra. Så oljefri som möjligt fat våt varinat för allt som ska glida, röra på sig.

DEt finns en PTFE Spray från Norden Olje, Scantech, som fungerar helt suveränt men säljs bara B2B. en anna PTFE Optimal, som jag hittat hos Bil och Fritid i Katrineholm. som verkar vara lika bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...