Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Seashell

Dyrt blev det...

Rekommendera Poster

 

Till att börja med: Ett stort tack till alla som bidrar till denna sida. Som relativt nybliven båtägare har jag haft mycket nytta av detta forum när det gäller problemknäckande.

 

Lite kul faktiskt, man skaffar sig en segelbåt och får på köpet lära sig allt om dieselmotorer...

 

Urprungsproblemet var att min motor började lukta bränt, närmare bestämt från generatorn vid premiärstarten. Min slutledning sa mig att det var min TWC-regulator som pajat, så först fick jag kollat upp min generator (som tack och lov funkade) och byta regulator. Inte f-n startade motorn för det så efter lite (ganska mycket) sökande här misstänkte jag att det var startmotorn eller rättare sagt solenoiden som var trasig - kanske som följd av den skenande generatorn. Läste mig fram till att ett byte av solenoid inte skulle vara så dyrt så jag monterade av startmotorn och lämnade in den. Priset visade sig stanna på 1 300 kr. Ingen förmögenhet, men jag hade fått villfarelsen att en solenoid kostade 300 kr att byta. Nu kostade bara materialet 450 kr och jobbet 850 kr.

 

Har jag blivit lurad, eller är det så komplicerat att byta ett sådant relä? Tilläggsinfo: motorn är en gammal god VP MD7A, och firman en väl anlitad och respekterad sådan.

 

Fråga två, kan orsaken till att solenoiden gick sönder vara att generatorn gick på för hårt till följd av TWC-regulatorns fel? (Batterierna var fulladdade vid starttillfället, så TWC:n hade ingen anledning alls att bete sig som om batterierna inte hade ett uns amperetimmar kvar i sig).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Rakt på sak; du är lite ute och cyklar!

 

Priset för att byta solenoid är det nog inget att orda om. Det kan ta lite tid att få isär startmotorn och troligen har de också sedan testat att allt är Ok.

 

När det gäller laddning kontra startmotor så är det ju på det sättet att startmotorn får sin ström från batteriet och har i princip inget att göra med generatorn vilken sedan startmotorn gjort sitt arbete, dvs startat motorn, tillför energi till batterierna osv.

 

Att soleonoderna med tiden rasar är bara ett faktum och inget att göra åt. En del håller i 30 - 40 år andra 2 - 3 år, så är det bara.

Du hade nog bara otur att båda komponentera gick i samma veva. Du kan vara glad att du hade med en seriös firma att göra, många hade nog dömt ut startmotorn och sålt en ny till dig. Då hade du fått punga upp med ett par tusenlappar till./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Så att TWC-regulatorn gick sönder samtidigt som solenoiden har förmodlingen inget med varandra att göra? Jag misstänkte någon slags följdfel eftersom startmotorn först fungerade, men sedan var ur funktion när generatorn bränt.

 

Självklart är jag ute och cyklar! Det är väl en av poängen med den här sidan att man kan få ställa även dumma frågor. Alla är vi barn i början vet du...

 

I övrigt - Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

För några år sedan fick jag besked att tyvärr börjar de gamla TWC regulatorerna krångla och bla ladda med för hög spänning så till slut tar batterierna stryk. Rådet lydde släng TWC regulatorn. Sagt och gjort. Nu använder jag bara generatorns normala regulator, ett skiljerelä och riktiga skyllermarkskontakter. Nu får jag riktig laddning redan från början. Underhållsladdningen sker med solpanel.

Hälsningar

Lars-Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...