Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Gatito

Felsöka med tångamperemätare - föröker igen!!

Rekommendera Poster

Mitt inlägg slank inte med så nu försöker jag med en annan web-blädrare: Jag håller på med en träbåt och hamnar då och då i kontakt med elsystemet - ett område inom vilket jag verkligen är rudis. Har köpt en tångamperemätare för likström och undrar hur jag beräknar förväntat mätresultat. Är det så här: Om jag mäter vid 12 v en ledning som strömförsörjer en förbrukare på 6 w, skall jag då vänta mig 0,5 A? Om inte, hur skall jag tänka/räkna och varför? Jag tar tacksamt emot all hjälp och alla råd jag kan få i detta ämne. //Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det, spänningen gånger strömmen = effekten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay.. då har jag grunden klar för mig.. nu två frågor till: Behöver jag utgå från någon missvisning eller felmarginal när jag mäter på detta sätt eller skall jag \inte ge mig\ förrän resultatet är lika med det förväntade? Hur går jag tillväga om jag inte vet förbrukningen? t.ex. om jag vill kolla strömförsörjningen till ett instrument.. //Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tångamperemeter är ett grövre instrument än att koppla in en strömmätare i serie (koppla ur ledningen och köra strömmen igenom mätaren). Det borde stå i brukanvisningen vilken noggrannhet man kan förvänta sig. Jag skulle gissa på 10-15%.

Den har också svårt att mäta låga strömmar, speciellt likström.

Elapparater ofta märkta med max effekt. De drar ibland lite mycket precis vid start, de drar lite mer precis när man använder dom.

Extremfallet är en VHF radio som drar väldigt lite vid lyssning, men flera ampere när man trycker in sändarknappen.

Ett ekolod borde däremot dra ungefär lika mycket hela tiden.

Det kan också gå mycket mer än märkeffekten, det rycker till en halv sekund precis vid tillslag.

Laddström från motorn är väl den bästa mätningen för en tångamperemeter. Det är mycket ampere som är svårt att mäta med en vanlig universalmeter som ofta inte pallar mer än 10 A. Och tångamperemetern går inte sönder om man tänker fel och kopplar in ett för litet mätområde.

Mycket text, summering:

För laddström bör du få korrekt mätvärde inom en 10% med en tångamperemeter. Där passar den jättebra.

För lågströmförbrukare, speciellt mindre än 6 W så skulle jag inte bli förvånad om mätvärdet diffar 50-70%. Vill man ha ett noggrant värde är en vanlig mätare bättre. Men då måste man koppla om ledningen genom instrumentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oms lag är bra att känna till.

P effekten i watt

U spänningen i volt

I strömmen i ampere

R motståndet i ohm

post-571-1394234683,9793_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack skall ni ha. Dessa förklaringar kommer att bli till stor hjälp.

//Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tångampermeter, som mäter både lik och växelström, måste man nollställa med en potentiometer. På likströmsområdet är den oehört känslig och mycket svår att nollställa. Det är också lätt att under pågående mätning komma åt inställningsratten. Detta gör att man måste se till att den är nollställd både före och efter mätningen.
Ibland glömmer jag det och då kan man få väldigt konstiga värden.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom ihåg att du bara kan ha EN ledare genom tången.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...