Mackey 4 490 Postad 11 November , 2018 (redigerade) 34 minuter sedan skrev AndW: Om man tex sänker fläkten men inte bränslepumpen, vad händer då? Ingenting faktiskt, Wallasen jobbar alltid med ett överskott av bränsle som rinner tillbaks till tanken. I övrigt håller jag men om att det är viktigt att få med säkerhetsfunktioner, men samtidigt så tror jag faktiskt inte det finns så mycket säkerhet som man kan tro. Om fläkten stannar finns det inget som hindrar att bränsle pumpas fram, men eftersom konstruktionen bygger på att det ska vara ett överflöd av bränsle som rinner tillbaks till tanken så gör inte det något. Wallasen är nog näst intill idiotsäker. Mackey Redigerad 11 November , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 11 November , 2018 Om man tittar på schemat på den gamla varianten så är fläkten kopplad till värmevakten, dvs. den går så länge värmaren är varm. Strömmen via värmevakten till fläkten är inte kopplad till någon omkopplare. När man stänger av värmaren så är det bara pumpen man stoppar så att det slutar brinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 11 November , 2018 Jag hade en Wallas 1800B i båten. Efter att ha hittat flera kallödningar på kretskortet i kontrollpanalen, fick jag den att fungera hur fint som helst. Den drog dock in avgasrök i varmluften, och efter ett par genomgångar och läckagetester utan att hitta nåt fel, och utan att det slutade ryka in, beslöt jag mig för att en värmare inte är nåt att leka med. Man vill ju inte vakna upp en morgon och märka att man är död... Tilläggas skall, att vi i vår förra båt, bara ett år tidigare hade en likadan Wallas 1800 B som fungerade perfekt. Skall man sova i båten, vill man nog att säkerhetstänkandet skall prioriteras. Vi har nu en ny värmare i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 November , 2018 29 minuter sedan skrev Mackey: Om fläkten stannar finns det inget som hindrar att bränsle pumpas fram, men eftersom konstruktionen bygger på att det ska vara ett överflöd av bränsle som rinner tillbaks till tanken så gör inte det något Sen har vi överhettningstermostaten som kommer bryta. Obs att fläkten har en del som blåser in förbränningsluft. Stannar fläkten så blir det mindre eld. Bränslepumpen pumpar in max 20ml/min, inga stora mängder och som dessutom rinner tillbaka till tanken. Några rapporterade olyckor verkar inte finnas med Wallas 1800B. Däremot finns det en del bilar som brunnit upp med Eber el likn. Min båtgranne hade en Wallas monterad 1973. Den fungerade fortfarande 2016. Det är 43 år. Världens bästa värmare!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 11 November , 2018 Jag kan ju inte garantera hur mycket konstruktören tänkt på säkerheten. Men jag skulle gissa att det finns standarder även för dett som kräver ett minimum. Och gör inte vissa av dessa värmartillverkare också värmare för bilar? Där kan jag garantera att det alltid ligger mycket mer arbete bakom än vad som syns ens för en konstruktör. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 11 November , 2018 Det är viktigt för Wallasvärmare att dräneringsslangen för överskottsbränsle är installerad med fall så att överskottet kan rinna tillbaka till tanken. Om det blir bränsleöverskott i brännaren så sotar värmaren igen i förbränningskammaren så det blir sämre drag i värmaren. Det är sparsamt med tätningar i värmaren så om det blir tätt på fel ställe så läcker det över (förbränningsluft/avgaser/uppvärmd luft) och "fel luftkvalitet" kommer ut på fel ställe.Detta kan orsaka att det kommer in och luktar avgaser inne i båten. Om man misstänker att brännkammaren sotat igen så är det inte speciellt svårt att skruva isär (inte skruva sönder 😉) värmaren och rensa bort sotet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_Danielsson 9 Postad 15 November , 2018 Kort återkoppling, nu bytta alla elektrolytkondensatorer (även de som såg OK ut) samt de två effektresistorerna, lackat om delar av kortet som hade skadad lack från omlödning. Bytt inkommande 12V matningskablar till nya kablar. Värmaren startade på första försöket, ger bra värme och alla funktioner inkl efterkörning av fläkt (styrd av termistor) funkar som de ska! Behöver kompletteras med fäste, skorsten eller skrovgenomföring samt längre bränsleslangar men mycket nöjd så långt. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 15 November , 2018 Grattis, bra jobbat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser