mymlan 0 Postad 7 Juni , 2006 Hej! Ska masta på för första gången och undrar om det finns någonting som liknar en manual för hur man gör? Tänker att även om båtar olika så är väl arbetsgången vid påmastning ungefär likadan för alla modeller (fast just den här påmastningen gäller en Crescent Skipper). Det jag undrar är: hur och när trä vant och stag? hur säkra dem när masten reses? hur justera lutning? etc. Hälsningar Ulrika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 7 Juni , 2006 Hej Här finns en heltäckade mastguide som kanske kan vara något? http://www.seldenmast.se/download.cfm?download=7580&webnode_id=2099&filename=595-540-S.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cajzell 0 Postad 7 Juni , 2006 Några tips från en nybörjare som lärt sig den tuffa vägen (jag säger inte mer... ) Tänk på att tyngdpunkten ofta sitter ovanför den punkt där kranen lyfter masten, d.v.s. det är ett instabilt system och masten faller om man inte håller i den Se till så att stag ligger rätt innan du börjar lyfta så du inte behöver ta ner igen för att något snott sig kring tampar du lyfter med Jag skruvar ut vantskruvarna innan så man snabbt får på dem i fästena så man inte behöver skruva och joxa när någon blir irriterad vid mastfästet och köerna tornar upp sig kring kranen Hoppas något av de här nybörjartipsen kan ge något också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 7 Juni , 2006 En annan tanke,kolla att SB och BB toppvant går g.m spridarna innan du reser masten. Flera tips,ställ dig vid masten när den är rest och fastsatt med vanten,titta upp efter mastliket så ser du om masten krummar åt ngt håll.Spänn och släpp vantskruvarna efterssom, tills masten står rak. Vanten ska sitta hårt åt,masten gärna ngt bakåtböjd när du har satt försegel.Detta så att förseglet är spännt från fören upp mot masttoppen. På så sätt får du en stadigare segling med inte för mycket lut,samt att det går fortare. Mvh Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 8 Juni , 2006 Se till att masten är klar innan du lägger till med båten. Båtgrannarna kan bli lite ilskan annars. 1. Sätt på spridare och vant. 2. Lås storfallet i bommens infästning i masten, sträck upp hårt och säkra med en nyckstek vid mastfoten. 3. Lås spinnaker-, genua- och liftfallet i spinnakerbommens infästning. Lås med nycksteck vid mastfoten. 4. Kontrollera att fall enl p2 ligger AKTER om masten 5. Kontrollera att fall enl p3 ligger FÖR om masten 6. Lägg en lyftögla under vanten, säkra knopen med dubbla halvslag. OBS! Lyftöglan måste vara stor så att du kan få ned den då du är klar. 7. Kontrollera att häckstaget ligger AKTER om masten och UTANFÖR öglan. 8. Kontrollera att förstaget ligger FÖR om masten och utanför öglan. 3 personer: Lyft masten(P1), en person (P2) skall hålla i mastfoten för att säkra att den inte tippar då tyngdpunkten brukar ligga ovanför spridarna. Sänk ned masten i mastfotshållaren, P2 dirigerar. Då masten står på plats, säkrar P3 förstaget medan p2 säkrar topp och undervant. Om du har svepta spridare så kan du släppa masten efter att förstag och vant sitter. Om spridarna är raka så lägg an häckstaget. Sänk ned öglan och hoppas på att du gjorde den tillräckligt stor så att den kan gå utanför undervanten tills du kan nå knopen och lösgöra den. Är det kö till mastkran så kan du nu lämna mastekranen i lugn och ro. I annat fall så kan du rikta in masten. Tänl på att ta hem på häckstaget så hårt du kan innan du sätter an vantskruvarna. Det spar lite på gängorna. Från start till slut ca 10-15 minuter. Tuta och kör, lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser