Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Snedseglaren

Kapa 25 mm pulpitrör

Rekommendera Poster

Jag skall kapa av det översta av 2 rör i akterpulpiten. I dessa rörändar skall jag stoppa i en rostfri plugg med ögla i (Hjertmans) sedan skall jag ha en wire mellan dessa öglor. Hoppas det var begripligt...

Jag har övningskapat med bågfil på ett löst rör och det blir inte snyggt/rakt. Har för mig att det finns rörkapare som man snurrar på rören. Har rörmokare dådana eller var hittar man en sån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rörmokarn har, bygg-/järnhandlarna också... Kommer inte riktigt ända intill, men det kanske inte gör något.

Om du sätter en bit masktejp runt röret får du en rak kant att såga efter. Nytt, välspänt blad i sågen, lätt på handen och följ kanten (dvs luta sågen för att styra om det drar snett) så går det säkert att såga också.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tackar då var det löst!

Jag hade sökt på rörkap och allt möjligt på hemsidan men inte just röravskärare.

Tak för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Får man fråga vilka pluggar med ögla du har tänkt att använda?

Jag har nämligen kapat vår akterpulpit men inte hittat några bra pluggar ännu utan bara satt en på vita plasthattar tillfälligt. Hittade inga pluggar med ögla för 25 mm hos Hjertmans när jag var där....

//Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att röravskäraren är för koppar. Koppar rör är riktigt mjuka i gämförelse med rostfria rör. Jag tror inte att resultatet blir vidare bra med en röravskärare anpassad för kopparrör.

Vad tror ni ?

/ Plarsa 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde dom ovan till mina pulpitrör och det vart kanon!

Ingen ide att lägga massa $$$ om man bara skall kapa några rör.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...