Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Daniel_K

Lägga utombordare?

Rekommendera Poster

I helgen var det då äntligen dags för sjösättning. Motorn (en crescent 25hk från 70-talet) hade provkörts för ett par veckor sedan, därefter såg jag att riggen inte hängde ihop i själva upphängningen mellan akterspegeltvingen och riggen. Plockade ner den i molekyler, stagade upp med en stålstav, och plockade ihop alltihop igen. Provkörning kändes onödig, jag hade ju inte rört själva motorn...

Sjösätter och rycker igång motorn (har elstart men hade inte nyckeln på plats just då), och motorn går igång och går ett par sekunder, sedan tvärdör den. Försökte sedan med elstarten, fick till slut skicka iväg hustrun efter startgas, men inte ens detta hjälpte. En äldre rutinerad man hjälpte mig att kolla förgasare, gnistan (fanns, men svag) mm. Återstår att lyfta upp på land och kolla över allt.

 

Men så till min fråga till er; Mannen som hjälpte mig sade att man inte får lägga motorn ner, då det kan komma in kondensvatten på olämpliga ställen. Pratade med min bror som är lite mer rutinerad vad det gäller båtar än jag, och han hade också hört att man inte får lägga dem ned, i alla fall på vissa sidor.

Kan någon ge en vettig förklaring, eller är detta bara skrönor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha... Stenåldern var väl lite överdrivet, den är ju jämngammal med mig, eller dubbelt så gammal som dig, JSR ;-)

 

Men frågan var ju inte vad som var felet, utan om det går att lägga dem ner utan problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid hört att man alltid skall ha propellerhuset( eller vad det heter....smiley-smile.gif\ ) lägre än själva motorn pga av att vatten kan rinna bakvägen i i motorn..  Sen om det stämmer.....smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde en gammal yamaha 25hk -78 från min far i GBG liggande och skumpandes bak i min kombibil med fällda säten.

 

Inga problem med den motorn efter det (kanske hade tur).

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

Kanske har vi bara haft tur, men farsgubben har då alltid fraktat sina utombordare 20-30hk liggand i bakluckan på volvon.

Å då inte under säsong så klart, ifall nån kände suget att göra sig lustig!

Under mina 20 år som jag kan minnas har det då aldrig varit några problem.

Det har iofs bara handlat om johnson-motorer, så kommentaren kanske var onödig, vem har hört talas om en krånglande Johnson...;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst är det möjligt att det kan rinna in vatten i cylindrarna bakvägen om man vänder motorn upp och ner. Ligger det sedan vatten i cylindrarna hela vintern är risken stor att kolvringarna rostar fast. Men hur känsligt det igentligen är vet jag inte.


Fyrtakts motorer är det synerligen viktigt hur man lägger den ner. Lägger man dem på fel sida rinner olja ut ur dem. Igentligen ingen panik men jobbigt.


 
/ Plarsa 
http://ockelbo.plars.org 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den var ganska ordentligt torr eftersom jag hade plockat ner riggen innan transporten, så jag tror knappt att det runnit in något vatten den vägen. Antar att det är något annat som ställt till problemet, och att man får avfärda läggningsrisken som en myt (förutom vad det gäller oljeläckage ur fyrtaktare då).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Totalt oviktigt vetande.....läs på egen risk :)


Min far la en tohatsu 9.8 ner i bakluckan för att sen montera på den på den lilla roddbåten, som liten pilt satt man där i spänd förväntan på en fisketur när hela motorn exploderar och motorkåpan gör en saltomortal 10 meter upp i luften och landar vid mina fötter i fören på båten, farsan chockad som han var hade iallafall sinnesnärvaron att kväva elden med sin jacka.
Jo det har sina orsaker, men mest att bensinen i flottörhuset rann ut i motorkåpan och exploderade. Tror att det viktigaste är att man har kört ur bensinen ur förgasarna innan man lägger den i bakluckan.
Det är mina erfarenheter (som jag trots allt överlevde). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...