Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
lange

HJÄLP, min Yamaha 40 nyser och tjuvstannar

Rekommendera Poster

Hej !

 

Har precis köpt en Yamaha 40 -97:a 3-cyl med elstart o autochoke.

Motorn går skumt på tomgång, nyser och vill gärna dö. Ruskigt jobbigt med tilläggningar etc. Känns som att detta är bränslerelaterat, någon förgasare som får för mager blandning ?

 

Motorn går bra på fullgas och en bit därunder, men på vissa varvtal i registret så känns det som om den skakar och ruskar om för mycket.

När man drar upp i planing så känns det som om han tvekar på en cylinder, bluddrar, för att sedan dra med.

 

Inget synligt bränsle i vattnet kring riggen, tänkte på membranen i bränslepumpen. Hade dessa varit läck så borde väl oförbränd soppa rinna ner genom riggen ?

 

Jag bara måste få ordning på detta fort då jag använder båten väldigt mycket. Är det någon som har idéer vad jag kan börja att kolla eller vart med om liknande så blir jag ÖVERLYCKLIG för tips.

 

Mvh

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Michael

 

Öppna lågfartsskruvarna lite , ca 1/8 - 1/4 varv så får den lite fetare blandning p lågfart och då borde nysningarna försvinna.

Dom är väldigt känsliga på dessa lågfartsskruvar som sitter på förgasarhalsen närmast insuget.

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Jan, skall prova detta med lågfartsmunstyckena. Får se till att hitta vilken av de tre som han går illa på först. Ingen som har någon tanke om bluddret vid pådrag ?

 

Mvh

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den får för lite på lågfart så kan den tveka vid gaspådrag också. Fixa lågfartsblandningen och kolla att förgasarna är synkroniserade så blir den nog bättre. Du bör nog öppna förgasarna och kolla att de är rena också.

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Vart intresserad av ämnet!

jag har en Evinrude 70hk -89:a

som har liknande syndrom, men änd inte.

Den går på lite för höga varv vid tomgång.

Så till frågan, finns det lågfartsmunstycken på min motor också?

Kanske det sitter på alla motorer och är väldigt självklart för vissa, men jag frågar eftersom jag inte vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

vart ute och kände på båten i dag igen. Andra provturen med denna maskin. Kan tillägga att motorn går mycket illa även under belastning, bluddrar och går mycket orent. Alla tre sift såg för övrigt bra ut, lite lagom ljust gyllenbruna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att den flödar över? När du pumpar i blåsan blir det stopp efter en stund då eller pumpar den ut bensin genom något skvallerrör från förgasaren? Isåfall kan det vara en eller flera flottörventiler som inte tätar riktigt. Symptomen brukar vara att den surar mer och mer på tomgång för att tillslut lägga av. Om man gasar fullt så kan den hämta sej efter en stund och vid mycket gaspådrag märks det inte så mycket mer än att den drar mer soppa.

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag pumpar på blåsan så blir den hård, inget synbart läckage någonstans. Den drar heller inte ut något bränsle genom riggen, borde synas på vattenytan. Om det skulle vara en spricka i bränslepumpens membran, hur skulle detta te sig ? Vart tar det bränslet vägen? Om det skulle vara otätt så borde väl inte blåsan bli hård ?

 

Det är det att motorn går dåligt och bluddrar även på pådrag. Den tar sig förbi det första bluddriga varvtalsområdet för att sedan börja gå jämnt och fint på lite högre varv. Skulle det kunna vara membranet som är boven i dramat ?

 

Det känns som att lågfartsinställningarna inte skulle påverka i detta driftsfallet med stort gaspådrag och högre varv, typ på väg upp i planing.

 

/ Michael

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag hade en Yamaha 50 för ett antal år sedan som betedde sig på liknande sätt. Felet visade sig var elektronisk, kommer inte ihåg vad manicken hette men den var en plastlåda stor som ett halvt mjölkpaket och hade med motorstyrningen att göra och var hyfsat dyr!
Jag redigerar det här meddelandet när jag kommer på namnet, just nu har senilen drabbat mig 3.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meckade ned förgasarna idag. 2:ans förgasare hade ett munstycke som var helt igenbeckat. Drog igenom samtliga förgasare med tryckluft, alla munstycken. Detta gjorde susen. Nu går han perfekt på tomgång och som han skall över hela registret. Gott när man får utdelning för arbetet !!!

 

Hadé

 

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...