ralle 21 Postad 6 Juni , 2006 Jag har en Evinrude 70hk -81, som inte har powertrim. Går detta att eftermontera, och i så fall, är det jättedyrt? Eller är det trimplan som gäller? Problemet är att den är seg upp i planing med lite last i, eller när man drar vattenskidor. Väl uppe i plan går den hur lätt som helst... Även upp i plan med 2 pers i går hur lätt som helst. Skulle trimplan lösa detta eller skulle dom bara bromsa mer? Båten är en Flipper 510 HT från 1979. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 6 Juni , 2006 Hej Trimplan kan hjälpa dej att komma snabbare upp i planing men jag tror att du blir mer hjälpt av en propeller med något mindre stigning. Har du kollat hur mycket motorn varvar på max men 1-2 pers i båten? Om den varvar för lite kan det vara läge att byta propeller. mvh Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Juni , 2006 Hej, Smart tabs kanske kan vara nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 7 Juni , 2006 Jag har provat med Propulse, blir naturligtvis bättre på minsta stigningen, men långt ifrån önskat resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 7 Juni , 2006 Hej igen Har du verkligen de 70 hk som motorn ska ge? Ta ett kompprov och kolla tändningen. Normalt ska nog 70 hk räcka för att lyfta den båten rätt snabbt..speciellt med låg propellerstigning. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 7 Juni , 2006 En sak jag har hört tidigare är att dessa motorer är väldigt snålt ställda från fabrik, och behöver ibland lite grövre munstycken för att gå bra... Jag hade planer på att byta dessa inför denna säsong, men struntade i det pga att jag antar att bränsleförbrukningen borde stiga då även vid normal körning. Ville helst lösa detta på annat sätt om det gick. Nån som vet nåt om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 7 Juni , 2006 Låter lite konstigt för att en för snålt bestyckad 2-taktare = motorras och det vill ingen tillverkare riskera så länge garantin gäller. Från fabrik brukar de ibland vara överbestyckate för inkörning och för att inte ligga på gränsen i luft/bränsleblandning som motorn tål. De flesta snöskotrar t.ex. brukar öka i effekt om man bestyckar ned dom men då får man låta bli att bränna över en sjö med öppna spjäll.. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 7 Juni , 2006 Okej, ligger nåt i vad du säger... Då var det väl bara ett ej sant rykte... Man kanske skulle prova med trimplan. Fast det är ju lite dyrt om det inte skulle fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 7 Juni , 2006 Har inte Flipper 510 de där inbyggda trimplanen i skrovet som de större flipperbåtarna har? Vilken stigning motsvarade minsta läget på din propulse propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 8 Juni , 2006 Jo, det har den, exakt vad dessa gör för nytta vet jag inte. Och vad stigningen är vet jag inte, men jag kan kolla när jag får tillfälle. Funderar på att testa med en vanlig prop, inte PP, med mindre stigning, om man kan hitta en sån nånstans billigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 8 Juni , 2006 De inbyggda trimplanen ska väl ge lite av den effekt vanliga trimplan ger och hjälpa till att lyfta aktern så den planar lättare. Om du ska testa en standard propeller så bör du nog inte större än 13x17 kanske max 13x15 för att åka vattenskidor. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser