anders76 0 Postad 6 Juni , 2006 Här kommer en kanske dum fråga. Kan man byta på olja i ett drev om båten ligger i sjön? Det är ett vp200 0drev vi pratar om. Kan man suga ut oljan via oljestickan på toppen av drevet å fylla på där? mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 6 Juni , 2006 Nej, du får inte ur all olja. drevet ska inte fyllas via stickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anders76 0 Postad 6 Juni , 2006 om det är lite grått på stickan, tyder det på vatten i oljan och helt kass drev, eller kan det vara lite vatten som krypit in via olje stickan bara? Vart kan jag hitta info om hur jag byter olja, samt vilken olja och hur mycke. mvh anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 7 Juni , 2006 Grått på olje stickan betyder helt klart att det är vatten i drevet.Du bör nog ta upp båten å låta kolla drevet, det behöver inte betyda att drevet är helt kasst ännu.. 2,2L olja skall det annars vara i drevet om det inte sitter en förlängning på då är det 2,4L som gäller..Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Juni , 2006 Vad jag kan se har du fått svar på alla frågorna förutom vad det skall vara för olja i drevet. Det skall vara vanlig motorolja (enl. verkstadshandboken, multigradeolja SAE 10W - 30 alt. 10 W - 40)./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anders76 0 Postad 8 Juni , 2006 Tack för alla svar. Har nu bytt olja å kört ca 6timmar. Inget vatten på oljestickan. Ska köra ca 10 timmar till sen upp med båten å byta olja igen så får vi se . mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 9 Juni , 2006 Kör du 10 timmar till är det fortfarande inget vatten i oljan så behöver du nog inte byta olja ytterligare en gång till mvh Ohlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anders76 0 Postad 9 Juni , 2006 Låter bra Men kommer endå byta alla packningar i höst. Är nog dags Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser