Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
roob

Är sötvattenkylning ett måste på en inombordare?

Rekommendera Poster


Har under en längre tid sökt efter en större styrpulpetbåt som passar mina behov. Valet har nu fallit på Ryds 18 GTS, som levereras med en Mercruiser 3.0 135hk utan sötvattenkylning.

 

Just det faktum att den saknar sötvattenkylning gjorde mig konfunderad. Jag tyckte att sötvattenkylning var en av de främsta anledningarna att faktiskt välja inombordare. Enligt säljaren så skall dock sötvattenkylning inte behövas, då den senaste tekniken effektivt skulle förhindra de skador som saltvatten (bräckt vatten i mitt fall) orsakar.

 

Någon som har några åsikter kring detta? Kanske någon som har erfarenhet av Ryds 18 GTS också? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäljarsnack!!!

Det finns ingen teknik som förhindrar korrosion. Man kan bara se till så att den drabbar mindre vitala delar, tex genom offeranoder.

 

Men visst finns det sjövattenkylda motorer som gått länge (tjockt gods inte samma som senaste tekniken). Jag skulle dock prioritera sötvattenkylning.

 

PS

Välkommen hit till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hej,nej ingen erfarenhet ifrån den båten.Men sjövattenkylning är sämre än sötvattenkylnung.Var nära att köpa en ballad,mitten 70-tal med sjövattenkyld motor.Den var sönderrostad,så enligt min åsikt,,se upp. smiley-surprised.gif\

Mvh 

Urban 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Köp inte argumentet med ny teknik, gjutjärn rostar. Om du konverterar motorn till färskvatten kylning så får du en jämnare temperatur vilket ger bränsle besparing, slår du dessutom i glykol så blir det ett invändigt rostskydd och ett frysskydd för vintern, du slipper spola igenom motor och drev med massor av glykolblandning inför vintern. kostar ca 6000 kr och är mycket lätt att installera, gjorde själv detta i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är bra med stvattenkylning om du åker

i salt- eller bräckt vatten. På en åt som bara körs i sötvatten

spelar det ingen större roll.

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Vad skulle man göra utan alla vänliga själar här på forumet?

 

Det finns egentligen bara två båtar det står mellan, nämligen Uttern S55 IB och Ryds 18 GTS. Storleken på dem är perfekt, mototstyrkan likaså och det faktum att det är inombordare.

 

Uttern har sötvattenkylning som standard, men kostar å andra sidan 10 000 kr mer i exklusivt utförande. Ryds är egentligen den båt som jag fastnat mest för och hade, om det inte varit för färskvattenkylningen, varit det självklara valet.

 

Så följdfrågan blir således: skall jag låta avsaknaden av sötvattenkylning på Rydsbåten fälla avgörandet? Det går givetvis att montera in sötvattenkylning i efterhand, men det lär i så fall bli först nästa sommar.

 

Vad tror ni sötvattenkylning gör för andrahandsvärdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jag tycker du ska tänka efter ordentligt!

Har motorn varit sjövattenkyld så finns det ingen anledning att bygga om till sötvattenkylning.Du avstannar inte processen så att säga.Du kan köpa båten med sjövattenkylning och det kan hålla men den kan också paja.

Det är min åsikt och jag är ingen försäljare!

Lycka till

Mvh

Urban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde upp båtförsäljaren för att fråga varför just denna båt inte hade sötvattenkylning. Det visade sig att det hade den visst, men beslutet om detta hade tagits efter det att katalogen trycktes. Säljaren vi pratade med igår hade tydligen inte heller fått denna information.

 

Då finns det väl egentligen ingenting att tveka över. Tack för all hjälp dock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mercruisers 3-litersfyra har mycket gods att ta av. Själv kör jag marinkonverterad B20. Nu my motor med sötvattenkylning. Den tidigare hade gått 40 år utan, och det var inte kylsystemet som var slut...

 

Snabbare, jämnare och mer korrekt arbetstemperatur

Enklare vinterkonservering

Mindre rostangrepp

Möjlighet till gångvärme

Andrahandsvärdet

 

- Kan gå sönder, med motorhaveri som följd

- Inköpspriset

- Kan påverka garantin på motorn

 

Tips: Välj definitivt den båt du vill ha, med eller utan sötvattenkylnin. Montera dock INTE sötvattenkylning själv innan garantitiden gått ut, om du inte har papper på att det inte påverkar garantin. Har motorn gått ett par tre år utan är det inga problem. Sätt i ett filter bara.

 

Vad gäller söt- eller saltvatten rostar en sjövattenkyld båtmotor även i sötvatten, eftersom det stora problemet är att syre kommer in i systemet när båten ligger stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

i senaste nummret av praktiskt båtägande finns det en artikel som kan vara av intresse.

En avsaltningsanläggning monteras in på en inombordare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej !

 

Jag har just köpt en 18 GTS och ska hämta den innan helgen.

Mitt val föll efter provkörning. Stod också och vägde mellan Uttern S 55 som också är en fin båt.

Enligt min mening har Rydsen ett avsevärt modernare och mer lättdrivet skrov. Sysslar man med tex vattensporter så har Uttern en sämre planingströskel. Detta bekräftas också av återförsäljaren där jag köpte båten. (de säljer både Uttern o Ryds). Uttern är en bra båt och dess skrov har sina kvalitér, men S 55 skrovet börjar ha hängt med ca 10 år och det har hänt saker sedan dess. Ryds 18 = Ryds 568 , skrovet kom ifjol.

Uttern S 55 = D 55 = T 55 = 5500 DC/HT etc.

 

Det som talar för Uttern är att de har lite högre standard, tex Teak och badbrygga. De fick jag betala för ..men men...

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Utterns standarderbjudande är betydligt bättre än Ryds. Teak, färgat skrov och badbrygga. I mitt fall ville jag dock ha vitt skrov (har hört att repor syns väldigt tydligt om man har färgat). Teak var inte heller ett krav, men badbrygga blev det. Totalt sett blev det väl samma pris som för Uttern.

 

Enligt min mening har Ryds en mycket snyggare form på skrovet. Jag tycker även att Ryds har utvecklats oerhört de senaste åren vad gäller kvaliteten på detaljerna.

 

Skriv gärna något ytterligare utlåtande när du hämtat båten och kört en del. Jag fick uppfattningen att den var väldigt robust och sjösäker, vilket var viktigt för mig som kör mycket i den yttre delen av skärgården.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mickechief,

 

Massor med bra argument for färskvatten kylning. Det stammer ocksa att med glykolblandning sa far du ett bra koldskydd for vintern - MEN - detta galler ENDAST motorn, ej drev och avgaslimpa.

 

Bara sa att ingen glommer bort med potentiella skador som foljd;

Du maste fortfarande spola (och fylla) avgaslimpa. drev, impellerpump, etc, men en glykollosning infor vinterforvaringen. Pa Volvo ar det latt gjort med en hink inuti baten och lata sjovattenpumpen (impeller pumpen) suga direkt darifran. Blas ut/se till att drevets sjovattenintag ar tomt pa vatten sa du inte riskerar nagra koldskador dar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna något ytterligare utlåtande när du hämtat båten och kört en del. Jag fick uppfattningen att den var väldigt robust och sjösäker, vilket var viktigt för mig som kör mycket i den yttre delen av skärgården.

 

 

Jo, har nu kört en del och är väl mkt nöjd. Båten går mycket bra i vattnet, mjukt och behagligt. Det är storbåtskänsla.

Det här blir en rolig sommar känner jag.....

 

mvh Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

fart?

 

Accleration?

 

Lite intresserad eftersom jag väntar på en 568. (Samma skrov)

 

Stod och valde mellan 18 gts och 568 men tyckte att det var lite smidigare med utombordare när man skall lägga till vid stränder osv. Annars en riktigt snygg pulpetbåt!

 

/Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag har inte tryckt ur full hastighet med rätt trimning osv.

Dock vill jag påstå att den ligger ganska nära 40 knop.

 

Provbåten jag testade innan visade nästan 37 knop med 4 vuxna.

Accet är det heller inget fel på. Båten testas för övrigt i senaste numret av tidningen Båtliv.

 

Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd med din 568.

 

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...