cajzell 0 Postad 6 Juni , 2006 Jag skall montera min satellitnavigator, Garmin 182, på min båt ovanför ingången till ruffen (se bild). Jag kommer behöva sätta i fyra skruvar för fästanordningen och eventuellt göra ett hål till för att föra igenom strömförsörjningen. Jag har aldrig gjort ett sådant jobb förut och undrar om nån vet om några speciella fallgropar som man skall se upp för. Detta kommer ju vara precis under sprayhooden, så det är ju en skyddad bit av båten, men den är ju inte alltid på och det kan ju ändå skölja vatten över området. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 6 Juni , 2006 Se till att täta skruvhålen med Sikaflex så kommer det inte in vatten den vägen. Jag vet inte om du tänker montera GPSen ovanpå eller under rufftaket. Fästanordningen är lite vek och kan ganska lätt slås av om man slår i det, speciellt om enheten inte sitter i. Andra saker du bör tänka på om du monterar den ovanpå rufftaket kan vara om GPSen tål att bli översköljd av vatten i den omfattning den riskerar bli med den placeringen. Jag vet heller inte hur långt bort den sitter från styrplatsen. Min erfarenhet är att man vill ha den så nära som möjligt för att kunna zooma ut och in. Kanske kan du hitta en alternativ placering om du kan tänka dig att montera den med genomföring, sk flush-montering. Lycka till och berätta gärna för oss andra hur det blev! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cajzell 0 Postad 6 Juni , 2006 Tack för svar! Jag har tagit för givet att den skall klara ganska hårt vattentryck, men du kan säkert ha rätt, kanske måste fundera igenom om jag skall ha den där om inte sprayhooden är där. Det är en ganska liten båt med liten sittbrunn, en Monark 540, så avståndet till den lär inte bli alldeles för stort. Men, som du säger, jag kanske vill ha den närmre. Vad är flush-montering? Jag har funderat på om den borde sitta på ena sidan av nedgången till ruffen, men då blir det ju bara optimalt om har viden från det hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 6 Juni , 2006 Navigatorn kan med fördel monteras på en bräda som sitter med gångjarn på ena sidan av nedgången. Vid användning svänger man ut den så att den sitter mitt i nedgången. När du inte använder den kan den svängas ur vägen, in i ruffen. Och så slipper du borra hål i glasfibret! Hoppas du förstå min beskrivning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 7 Juni , 2006 Det lär finnas färdiga fästen för detta ändmål också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 Juni , 2006 Så här sitter min monterad, på ett R.A.M-fäste nere på skotbalken. Den är då svängbar runt hela sittbrunnen där man har en perfekt kontroll av den.Kan tillägga att man får kanske ha lite koll på skotlinan om man har bommen långt ut och skulle gippa, då kan det kanske hända att skotet kan sno sig runt plottern och hiva den överbord. Det har dock inte hänt än, då jag har självslående fock så kan jag lägga mer koncentration på storen vid slag. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 13 Juni , 2006 Såhär har jag monterat min. Använder cigguttag - slipper borra hål fär kabel! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=83017&highlight=plotter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser