schnoddas 0 Postad 6 Juni , 2006 Har skaffat en fin motorbåt - trodde jag. Vi sjösatte i helgen och ser med fasa att det bara sprutar in vatten..Mmm - men varifrån kommer detdå ???? Jo då - det var sprut från nedersta delen av oljekylaren. Då är det väl bara att skaffa sig en ny sådan - tänkte jag ! Men till min stora förvåning är detta ingen lätt match - förtivlat har jag sökt på nätet efter en begagnad oljekylare till min Md47:a. Nu kommer jag till min fråga nummer 1. Går det att sätta dit en annan modell - vilken i s f. Fråga nummer 2. Var får man tag i äldre begagnade delar till motorer som slutade att tillverkas på mitten av 60 talet. Och fråga nummer 3. Hur fungerar en oljekylare egentligen rent tekniskt - nån som kan förklara ! Fråga nummer 4. Kan en oljekylare bytas när båten ligger i vattnet (propp) och vad ska jag tänka på i detta fallet ? Hjälp mig snälla - en kille i nöd ! Måste laga båten fort / M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieselbesta 0 Postad 6 Juni , 2006 Heisann broder i nød. Det går å sette på hvilken oljekjøler som helst bare du får satt den fast så den ikke ligger å gnager hull i din fine båt. Rent tekniskk virker den slik at du lar oljen gå i noen rør omgitt av kjølevann. Du kan bytte uten å ta opp båten. Det skal sitte en stengekran på kjølevannet. Dersom ikke, ta opp båten og sett på en fort som fan, ellers går du ned dersom en slange eller slangeklemme legger av. Det er mange oljekjølere til salgs her i Norge. Får du ikke fatt i en i Sverige, har jeg to stk liggende som vi sikkert kan bli enige om pris på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 6 Juni , 2006 Du har redan fått svar på de flesta frågorna så jag lämnar dessa. Rent generellt så är det oftast inga problem med att laga ett trasigt oljekyl. För som du redan fått svar på så finns det sjövatten på ena sidan och olja på en andra sidan. Det är bara att sätta igen den eller de tuber som läcker./mvh/Nitro Ps. det vore trevligt att veta ifrån vilken del av landet du kommer osv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schnoddas 0 Postad 6 Juni , 2006 Vi har båten i Vänern (Otterbäcken)vi hade ändå lite tur - för vi fick den i a f till båtplatsen innan det sprutade in sjövatten som bäst. Kanske är det packningen som har gått - går detta att fixa eller är det ingen idé att ge sig på detta själv ?? OCH ! Har jag förstått det hela rätt - är det 2 anslutningar för sjövattnet (in och ut) och 2 anslutningar för oljan, jag tyckte jag såg ytterligare en anslutning - vad kan detta vara i s f ? Anslutningarna är för gängade rör - är det samma gängor på en oljekylare av annat farbrikat ? Mm...många frågor blev det nu igen ! Det er mange oljekjølere til salgs her i Norge. Får du ikke fatt i en i Sverige, har jeg to stk liggende som vi sikkert kan bli enige om pris på >> Passar dina till en 93 hästars diesel? Pris ? OCH ! Fler svar önskas för bättre förståelse och mod att byta detta själv *L* Mvh Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 6 Juni , 2006 Ja, Vatten in/ut, Olja in/ut, och kanske en vattenavtappning/dränering? Gängor är standard, om den sitter löst (inte runt oljefilter)vild gissning är R1/2 eller R3/4, dvs samma som kranen till trädgårdsslangen. Om möjligt, ta loss, ta hem, ta med till resdelsleverantör för köp av nya packningar. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser