Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
simpan

propulse propeller.???

Rekommendera Poster

Hej på er.

jag har en johnson 60,hk 03 som sitter på en ryds hajen 495.

på fullgas ska det vara 4700 - 5300 r/min.

jag har 5600 r/Min. det sitter orginalproeller på nu.

jag undrar är det någon som testat propulse propeller här.

har både läst och hört att dom är ej är stabila vid påfrestning(bladen böjs)typ fullgas.ska ha ner min ca,500 varv,min. ska man chansa på en iallafall. tacksam för alla tipps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du söker på Propulse får du massor med info, både positiv och negativ.

Jag köpte en förra sommaren, och vet inte vad jag ska säga.

Kanon att kunna ändra stigningen beroende på vad man ska göra, åka långt eller dra vattenskidor.

Å andra sidan, är det två olika inställningar man behöver så kan man ha två olika propellrar i stället, tar ungefär lika lång tid att byta prop som att ställa om stigningen.

Är man däremot intresserad av en prop som passar perfekt så kan den vara bra, efter lite experimenterande med olika inställningar kan den bli suverän! Butiken jag köpte den i sa att i vissa fall är den suverän, i andra inte bra alls, och fick jag inte till det var det bara att komma tillbaka med den.

Så mitt tips är att se om du kan köpa på öppet köp ett tag, eller låna och prova dig fram, och se om det fungerar.

Bilda dig en egen uppfattning och lyssna inte för mycket på andra, för det skiljer tydligen väldigt mellan olika båt/motorkombinationer om det ska bli bra.

Dock verkar de flesta tappa några knop i toppfart med Propulse, jag tappar som minst ca en knop med min. (från 32 till 31 knop)

Sen verkar många ha problem med att bladen går av, detta har dock inte jag varit med om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...