Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Lkalle

Hemsegling av båt.

Rekommendera Poster

Jag söker någon erfaren gast som skulle vilja vara med och segla hem en båt från England under veckorna 25,26,27. gasten får ta sina egna kostnader för flyg, och delade kostnader ombord under hemseglingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tyvärr så får jag nog säga, att är du inte villig att stå för alla kostnaderna för en gast som hjälper dig hem med skutan så får du nog inga frivilliga till detta.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ciao Wille.

Jag har redan fyra seglar killar som vill hänga med men söker bara den sista som vill hänga med. Blir ju massa segling för låg kostnad.//Mvh LK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jo men det brukar vara svårt att få tag i gastar som vill ställa upp utan att får betalt, eller sina resekostnader täckta. praxis brukar vara att gasten följer med utan lön och får alla kostnader mat täckta. Har sysslat med detta länge och har viss erfarenhet.Vad är det för båt ?

MVH

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller nog med ovan här. En erfaren gast är det för att de seglat, och seglar mkt redan från start.

Som referens på vem som normalt tar kostnaderna så betalar jag endast min del av startavgifterna för att kappsegla, resor till hemmabryggan och min egen mat. Båt, reparationer, hamn-, varvsplats och andra ägarrelaterade kostnader står skepparen för.

Jag har varit på väg att göra liknande resor ett par gånger, och det har aldrig varit aktuellt med annat än att åtminstone få allting gratis i gengäld. Atlanten och Nordhavet är inte fullt så spännande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är helt annorlunda om du kappseglar, det är inte jag menar. Själv hade jag tyckt att det var vettigt att man delade på kostnaderna vid kappsegling, förutom båten som ägaren givetvis få stå för. Men det är ju min mening, jag vill inte åka snålskjuts på andra, om nu ägaren låter en vara med så tycker jag att man betal för sig. Men om någon ska vara gast och Hjälpa till att segla hem en båt, (visst kan det vara kul,) men det är endå ett jobb och när man jobbar får man betalt.

MVH

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Dom gånger jag har varit med så har man fått gratis logi resa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det var väl ungefär vad jag sa?  Ägaren står för båten, segel och slitage(den del som inte är sponsrad iaf) och sen står vi övriga bara för våra egna omkostnader och del i anmälningavgifterna. Poängen är att det inte lönar sig att äga båt, jag står som det är nu för tenderbåt vid utsocknes race och det skulle inte falla mig in att be om pengar för det!

Min syn på transportseglingar är att man utför en tjänst. Att korsa Atlanten är kul att ha gjort, men knappast nåt man älskar när man är där, ååhh hav, ååhh hav, ååhh hav.... boooring.

Det är dock en tjänst som kan ge nya erfarenheter, upplevelser och glädje. Vilket ger att jag inte prompt kräver ersättning, men det är precis som du och övriga tycker knappast något man betalar för.

Min poäng med det första inlägget var att de som kan tänka sig att betala för att transportsegla någon annans båt sannolikt inte seglar särskilt mkt och därmed förmodligen inte kvalar in under erfarna gastar, vilket åtminståne jag skulle vilja ha med mig för en segling av den kalibern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Undra vad Lkalle tog vägen i detta forum *S* Han kanske gav upp och insåg att han inte hittar en gast här inne?

Håller med dig Lady B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig fullständigt, nästan, jag tycker att man kan dela på seglingskostnaderna om båten enbart används till kappsegling(även segel), familjebåt nej.

MVH

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae.. Båten används nog till 80% till race, men det är faktiskt ett semesternöje för ägare med sambo också.. Segel sponsras till stor del så det mesta är slitage och andra diversekostnader som ingår i båtägande..

Sen är det väl såhär.. Hade jag haft råd hade jag förmodligen köpt en egen båt att tävla med. Något som förmodligen gäller de flesta som håller på, vilket ger att ägarens roll som cashman blir ganska uppenbar.

Har du däremot besättning som betalar segel och saker som går sönder så är det väl bara att gratulera.. Undantaget jag ser är t.ex sexa- eller elva-seglare, men de är enligt min erfarenhet också ofta delägare i båtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var man hemma igen efter en kanon segling från Brighton. Det var inga problem att få ihop gastar för den resan. Jag alla ombord var super nöjda med både mat och vakt schema och dom trevliga gästhamnar vi besökte på resan hem. Gastarna stod för resan till Brighton och jag för mat och övriga kostnader under hemresan. Hmm högtryck gjorde resan behaglig och mycket solbränna. Nu är jag hemma med min Compis 345 Odette of stour Skönt att få ta hem en svensk byggd båt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...