fredrik_ring 0 Postad 5 Juni , 2006 Hej Jag har en Nimbus 26 1976 med en B20 (ca 130 hk). Båten går idag 7-8 knop vid 3100 varv. Skulle tro att backslag/axel/propeller är dimensionerade för MD21 på 65 hk. Kan jag byta propeller och få upp marchfarten, och i så fall, vilken propeller ska jag välja? Hälsningar Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 Juni , 2006 Snacka med PROPPELLERTRIM på långholmen . det dom inte kan om proppar finns inte !!!!!! //Jsr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virveln 0 Postad 25 November , 2006 Hej! Du bör få upp båten strax över 13 knop vid 85% av max effekt med den motor du har. Jag har inte hittat något varvtals-moment-diagram på din motor, som behövs för propellerdimensionering, men har uppskattat prestandan utifrån annan motormodell. Jag har utgått från BB140-motor. Vet ej om det är jämförbart? Antar att backslaget har reduktion 2:1. Propellerdimensionering brukar göras vid 85 % av max effekt, alltså 106 hk och 3900 rpm för BB140. Jag får fram en propeller med diameter 19 ” och stigning 12 ”. Kolla vad du har för propeller och hör av dig! /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser