Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Micke9000

Fel på varvräknare eller fel vpm på motorn?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sitter och funderar på vad som kan vara lite tokigt.

 

Jag har en 21 fots dc på vikt runt 1500kg.

Det sitter en Mercruiser V8 305 5,0L i den på 228hkr.

 

Anslöt en ny extern varvräknare i båten. Satte strömställaren baktill på 8cyl. Var ute på premiär i helgen. Med den nya varvräknaren visar den att min motor varvar 3400vpm som max? Jag tycker det låter som om den varvade gissnigsvis 1000vpm till.

 

Jag har anslutit den nya varvräknaren på samma sladd som min gamla varvräknare sitter på.

 

Slår jag däremot över varvräknaren på 6cyl så tycker jag den visar mera rätt.

 

Eller kan det vara så att jag har för hög stigning på propellern (19) och kanske bårde gå ner till 17?

 

I dagsläget toppar båten straxt över 30knop, lite seg upp i planing.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som varvräknaren har rätt. Borde toppa betydligt mer. Låna en annan propp & testa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon som har förslag på en annan propeller?

 

Har 19 stigning idag, kanske är för hög stigning??

 

Kan jag vinna hastighet med en annan propp och högre varv på motorn?

 

(Jag har 1,47 i utväxling på drevet.)

 

Mvh Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va fan........jag har ju 17propp på min båt och toppar ca 35 .

Och vid 3400 varv så ligger jag på ca 25-26 knop

 

Min kompis har en ChrisCraft 21fot scorpion men en 5.7L och en 21 på

och den toppar ca 45knop .

 

Hmmmmmmmmm.......?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är kanske en lustig stigning som jag har?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din stigning verkar helrätt för den båt och motor du har. Varvräknaren är också helt rätt.

 

3400 rpm, 1.47 , 19 tum och 10% slip ger drygt 32 knop teoretiskt, som din båt också gör idag.

 

Felet är nog motorn istället, den borde varva ut till ca 4000 rpm som då ger ca 40 knop och det borde din lilla lätta daycruiser göra med 228 hk utan problem.

 

Visst kan du gå ned till 17 tum med du maskerar bara att det är något problem med motorn, felsinstäld eller sliten och orkeslös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn i sig tuffar och går bra. Rikitigt bra bottenvrid.

 

Reagerar bara på att när jag står på tomgång så visar min varvräknare ca 500vpm. något skumt. Kom på att den nya varvräknaren sitter i serie med den gamla trasiga varvräknaren. Kan det vara så att den varvräknaren, min externa som sitter i slutet inte får alla pulser så den visar rätt?

 

Det låter, enligt örat som om motorn håller 7 - 800vpm på tomgång.

 

Enligt specen så ska motorn varva mellan 4200 - 4600vpm

 

Kan dessa symtomer dyka upp om motorn får för lite luft? alt felinställd tändning?

 

Mvh Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om jag skulle prova med en anna propp.

 

Ska bara försöka få tag på en framöver då.

 

Ska nog koppla bort den andra varvräknaren (den det är fel på) så inte den påverkar min nuvarande.

 

Tack för alla svar. 38knop räcker för mig :). Kan tänka mig en march mellan 25 - 28 knop då.

 

Förresten, hur räknar man ut knopantalet med hjälp av ovanstående fakta?

19 propp, 1,47 utvx 4500varv?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...