FeGGeMan 0 Postad 5 Juni , 2006 Hej, jag har precis beställt en båt(5 meter Bella med 90HK Optimax) och funderar på att installera Nautiloc på den samtidigt, Atlantica subventionerar priset från 3000 sek till 2000 sek och ger sedan 10% rabatt på premien löpande och ingen självrisk vid stöld. Självrisken för övrigt ligger på 5000 Det låter rätt bra tycker jag, årspremien hamnar på 3400 sek därefter Kollade sen Svenska Sjö och med liknande försäkring(Mellan-varianten) landar man på 3000 på årsbasis utan Nautiloc, men det går ju inte slippa självrisken heller vid stöld Min fråga är vad ni andra har för erfarenheter av de respektive bolagen, några hundra lappar som i detta fall, fäller ju inget avgörande utan att väga in fler parametrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Juni , 2006 Hej, Jag har BoatGard 200 startspärr (den kallades också Nautilock innan 2003 då varumärket släpptes fritt och inte förbehölls Atlanticas startspärr). Nautilock generation 4 är inte riktigt samma som BoatGard 200 (el 201 som den heter idag). En avgörande skillnad är att fjärrkontrollen (trådlösa kodnyckeln) är vattentät på en Boatgard 200/201 och man kan därför inte byta batteriet men det varar ca 5-10 är vid normal användning så... Nautilock gen 4 har en fjärrkontroll som inte är vattentät men du kan å andra sidan byta batteri i den. Jag har haft min Boatgard 200 i tre säsonger utan minsta problem. Det en startspärr främst är till för är ju småtjuvarna el de som tar första bästa båt att busåka med. Proffsen lär nog knappast bry sig om ifall du har Nautilock eller ej, har de bestämt sig för att ta din motor så tar de den ändå. Men lite kan man ju försvåra för tjuvarna: klass 3 lås (måste man ju ha), snapp off ratt (har jag), startspärr, märkning av motorn typ Securmark m m. Sen finns ju olika spårsystem men det är nog overkill på mindre båtar. Om det är värt att ha en startspärr är ju till viss del en fråga om man tror det har nån avskräckande effekt. Jag vill gärna tro det men har ingen statistik som stödjer min tro. Läs även lite om startspärr här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=100844 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FeGGeMan 0 Postad 5 Juni , 2006 Tack för svar, hur är det med tillförlitligheten, nån som vet? Och är det krångligt att avvaktivera varje gång innan man ska starta eller vänjer man sig fort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Juni , 2006 Hej, Tillförlitligheten: Som allt elektriskt kan det strula men risken är väldigt liten. Men för att gardera dig så teckna medlemskap i Sjöassistans el Sjöräddningssälskapet för ca 580 resp 550 kr/år så blir du bogserad i hamn om du skulle få problem ute på sjön med startspärren. Jag tror det är väldigt ovanligt med strulande startspärrar. Man hör nästan aldrig varken i forum eller annars bland andra som har båt med startspärr att det strulat. Visst händer det att jag än idag när det blir bråttom att jag glömmer trycka på fjärrkontrollens knapp som avaktiverar startspärren innan jag vrider på startnyckeln och då sitter jag som ett frågetecken i några sekunder innan jag kommer på - javisst ja, glömde trycka på knappen för startspärren. Ja, så måste man komma ihåg (åtminstone på BoatGard) att starta motorn inom 4 sek efter att man tryckt på startspärren annars aktiveras den igen. Men det är gott om tid. Detta är inget som jag kan tänka mig nån upplever som ett problem. det är bara ett extra moment att hålla reda på i startproceduren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser