Spinspider 0 Postad 5 Juni , 2006 Första dagen på sjön gick i förbannelsens tecken. Varför, varför, varför envisas vissa motorbåtsägare med att stryka förbi i racerfart 10 meter från min lilla segelbåt ... TROTS att det ligger ett helt sund öppet för genomfart?! Varför? För att djävlas? Eller handlar det bara om brist på empati och/eller okunnighet om svallvågors effekt på segelbåtar? Denna fråga har säkert lyfts förut, både här och i andra sammanhang. Men jag kan inte hålla mig, jag var tvungen att fråga (igen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 5 Juni , 2006 slöhet i huvudet tror jag att det beror på! Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 5 Juni , 2006 Ja dom gör ju inte förhållandet mellan motorbåtsägare och segelbåtsägare bättre direkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 5 Juni , 2006 det är inte bara segelbåtsägare som drabbas, ligger man och kör t.ex 7 knop i en trång farled där det är hastighetsbegränsning 7 knop så är det mer regel än undantag att man blir omkörd av en storfräsare. Problemet för segelbåtar är väl att det händer oftare och på alla tänkbara ställen. Det är nog samma idioter som kör om dig med bil med noll sikt, ofta med fru och småbarn i bilen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Juni , 2006 Idioter finns det överallt, skulle man bli förbannad varje gång så hade man nog ett större magsår alternativt fått hjärnblödning./simma lugnt/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 5 Juni , 2006 För det mesta är det säkert omogna, testosteronstinna 20-åringar som gör så här. På land är det samma sorts folk som bränner gummi vid varje grönljus med full volym på stereon och nervevade rutor i äldre BMW.Som sagt ovan, inte bara seglare drabbas av dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 Juni , 2006 Detta är ett välkänt beteendemönster som brukar kallas för självhävdelse, mycket vanligt i den dagliga trafiken jag färdas i. Men man kan som nitro säger inte ta åt sig av detta, det finns så många som gör så här så jag har slutat att intressera mig för denna typen av människor. Man mår bara dåligt av det själv om man skulle bry sig. Det går inte att omvända denna typen av människor, de är oförbätterliga, tyvärr. De har troligen en önskan om att förkorta sitt och dessvärre även andras liv. /Wille som färdas varje dag i detta kaos som kallas för trafik...tuta gärna om jag ligger ivägen för er framfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 5 Juni , 2006 Förra sommaren rundade jag en udde och där fanns en röd prick och som jag höll ut cirka 10-15 meter ifrån, och helt plötsligt blir jag omkörd akterifrån av en Typ Princess 40 fot plus....och idiotjäveln klämmer sig emellan mig och prickfaan....inte en suck att vända upp båten mot hans tsunami svall.....fick hela kalaset från sidan. Tragiskt med såna kräk ute i farleden som har större plånbok än hjärna. Totalt hänsynslösa. Men som oftast är det så att, ju större och snabbare båt ju mindre aktivitet i hjärnkontoret. Hissen går inte ända upp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 5 Juni , 2006 Känner igen beteendet men man ska nog vara lite försiktig med att att kategorisera idioterna som rika, har stor eller snabb båt o.s.v, dom finns överallt. även bland segelbåtsägare. Det är bara det att effekterna ökar med båtstorleken och hastigheten. Tänk dig Wille slalomköra i 140 på motorvägen med sitt ekipage. Ta det inte som ett tips Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 5 Juni , 2006 Det händer naturligtvis oftare att man ser billiga 80-tals monster göra så här. Eller händer det ofta att du blir överkörd av 40 fots Princessor?Att IQ nivån sjunker ju dyrare båt man har är ju inte ett dugg logiskt, snarare tvärtom, eller?Jag säger grattis och bra jobbat till dem som kan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 5 Juni , 2006 Tyvärr så tror jag att det beror på en total oförståelse för krafterna, rörelserna och de fördröjda effekterna (svallvågorna) som man drar med sig i sjön, i förhållande till hur det är möjligt att köra på land, läs storstadstrafikanter med omnejd (där fortfarande 3/9-67 och blinkers är obekant). Många (nåja ett antal) men allt för många tror att man kan hantera en båt på samma sätt som sjysst stadsjeep med total förkörsrätt. Jag har själv tyvärr blivit brutalt drabbad av detta beteende (på sjön). Men jag är övertygad om att man kan samtala/utbilda/diskutera med dessa befälhavare med alltför stora,starka eller snabba flytetyg, så att vi alla kan samsas på sjön ! Tänk på hur trevligt det kunde vara utan dessa problem. Däremot kommer det alltid finnas några totalt intelligensbefriade befälhavare som skiter fullständigt i oss andra. Och de kommer då naturligtvis att försvara ett dylikt beteende, men det är en HELT annan fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oliver28 0 Postad 5 Juni , 2006 Jag förstår er jag var ute och fiskade igår och så kom det en kille på kanske 20 år i en Bayliner han körde kanske 5 m ifrån mig och kanske i 37 knop,,allstå snacka om svall vågar man blir ju riktigt förbanad!! Men två gäddor fick jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 5 Juni , 2006 Kolla på min hemsida om idioter. Har bara tagit upp tre tillfällen som visar sjövettet av i dag. Detta efter den virriga regeringsrepresentantens yrande om 7 metersgräns på båtar. Jag börjar med att betygsätta politiker och lite längre ner så kommer dessa fantastiska upplevelser. Trevlig läsning. Är du politiker så läs inte detta, för du kommer att avgå med omedelbar verkan. Hemsidans adress = klicka på sjöboden och kika sedan i texten under båten. När du är inne så tryck på rösta blankt. http://www.swedala.se/obs.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 5 Juni , 2006 två gäddor, en bayliner och en 20-åring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oliver28 0 Postad 5 Juni , 2006 haha,,, Stor napp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst RobertLind Postad 5 Juni , 2006 men kilopriset var väl rätt lågt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 5 Juni , 2006 Snälla nån, ingen jag känner har råkat ut för en bråkdel av vad du har gjort. Vad gör du mot dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 5 Juni , 2006 IQ är en väl en sak, visa respekt och hänsyn till andra är en helt annan historia. Men ni har nog rätt, jag generaliserade nog lite i överkant. Men, man tycker ju att ju större båt man har, nog sjutton borde man inse att det får konsekvenser att blåsa förbi folk i full fart och därmed kunde man ju visa lite hänsyn även fast man kör i en farled. Åtminstone kunde de hålla lite avstånd så man får en chans att vända upp båten och ta svallet rakt framifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 5 Juni , 2006 Jag kan hålla med om att det är grymt onödigt att bete sig på det viset, det tillhör knappast gott sjömanskap. Tyvärr så är det väl det gamla kriget mellan motorbåtar och segelbåtar som finns kvar än. Tyvärr så är ju en väldigt stor del av seglarna som de är också.. så jag tycker inte bara vi ska kasta skit på motorbåtsägare. Själv håller jag mej under 8 knop så är alla glada =) //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 5 Juni , 2006 Absolut, visst ska man visa hänsyn. Det var bara det att jag inte håller med dig om att det oftast är 40 fotare som blåser förbi en. Tvärtom har de antagligen mer utbildning än de flesta på sjön, eftersom det krävs för att köra 40 fotare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 5 Juni , 2006 Jajaja, det är inte bara amatörerna som drar sjö i sidan. Hjälpte kompisen att köra hem sin nyköpta snipa från Oxelesund idag och vad händer jo vi blir omkörda av kustbevakningen strax efter Arkösund på ca 20 meters avstånd snacka om att dra sjö och inte faan drog dom av. Men jag gnäller inte för det. Och dom jävlades säkert inte med oss, går faktiskt inte att hålla på att dra av och dra på för att sedan dra av igen. Men jag ska kanske gnälla lite och då på alla förb... segelbåtar som kryssar sig fram på ett helt oberäklnigt sätt, man har ingen aning om när och hur dessa ska slå. Som synes så är vi alla ivägen för alla så det är bara sluta gnälla och gilla läget. Dock så ska jag understryka att jag inte främjar ren buskörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 5 Juni , 2006 Sorry, jag såg fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 5 Juni , 2006 Ojojoj!!! Finns d så mycket galningar??? Hmmmm under min tid på sjön så har jag inte stött på någon av dessa fartvidunder förutom en och annan snobbseglare som trorsig ha företräde även fast han går för maskin... Har kört allt från långsam snipa till snabbgående ribb, och alldrig stört mig på någon motorbåtsåkare... Men man kanske har haft tur eller så är man kanske inte så kännslig??? !!!MVH REXCO!!! Som har båten på land förtillfället... Säkrast så!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 5 Juni , 2006 OK. Har jag med gjort. Sett fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 5 Juni , 2006 Skumt hela inlägget blev en länk till ingenting??????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 5 Juni , 2006 Helt rätt. Okej om det är 1 eller 2 segelbåtar ute då kan man väl dra av lite men är det mycket båtar vare sej det är motorbåtar eller segelbåtar så funkar det inte att hålla på så och det jag tycker är mest underligt med seglare är att varaute i ett jävla skitväder med höga vågor och båte kränger en hel deöl det älskar dom men om vågen kommer från en annan båt och det kränger till lite så blir dom vansinniga? Sen som någon sa så är dte många seglare som tror att man få r köra precis hur som helst bara för att man har segel uppe, det finns trots allt vissa tillfällen då även ni som seglar är skyldiga att väja. Själklart menar jag nu inte varenda seglare för jag känne rmånga väldigt vettiga seglare men det är väl som med motorbåtsfolket, det finns vissa som är lite annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 5 Juni , 2006 Blir så ibland med länkar. Föresten vad har du din båt eftersom du inte råkar ut för något. Du har kört allt säger du men hur har du bärt dig åt för att inte råka ut för något? Konstigt egentligen, för många i min hamn säger raka motsattsen och man har hört vissa som ska lägga av och en del har lagt av med att ha båt, för det är ingen njutning längre, utan bara stök. Nu är det så att den mesta buskörningen har kommit till på senare år och tendensen att busköra har börjat att sträcka sig in i småbåtshamnarna. I min hemmahamn (Nordön) så kör folk ända in i hamnen utan att slå av och detta förfarande var sällsynt för några år sedan. Det finns bojar med 3 knop uppsatta och detta för att förhindra olyckor och otrivsel i hamnen. Vissa fullständigt ger f_n i detta och bösar på med fulla skaft ända in. Bara denna atityd visar vart vi är på väg. Du kanske har en snabbgående båt i dag och hör till dom som har bråttom och då blir det kanske inte så märkbart för dig med den grupp som okynneskör. Kolla lite bättre i din omgivning, så kanske du inser att jag har rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speedbird 0 Postad 5 Juni , 2006 Ibland kanske det räcker med att visa kameran? tror tyvärr det är den utvecklingen man kan vänta sig. Undrar just hur många som vill bli dokumenterade när man brister så i omdöme? Hoppas nu bara man inte sår ett kontrollfrö med detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 Juni , 2006 det viktigaste är inte att hålla hastigheten , utan att köra så sakta att det inte blir stora svall efter .... Vem vill se min båt i 12 knop ............ ??!! Tänk att det finns så mycke att lära, fortfarande . //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser