Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
reinman

Wallasvärmare

Rekommendera Poster

Är det någon som har tips på lösning?

När jag sätter på värmaren på full värme så sätter bara fläkten igång, det kommer ingen värme! Jag har fyllt på vätska så att värmartanken är full.

Någon sa till mig att det kan bero på för låg spänning i båten, men kylskåp funkar och spänningen visar på 12 V när motorn är igång, ca 9 V när jag ligger på förbrukarbatterierna!

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid 12 volt är det nästan slut.... 9V ÄR slut

Mät vid VÄRMAREN vid startförsök (den drar mycket då)

Prova med ett full-laddat batteri (minst 12.8V) så ska du se att den startar!

Lösning: Se till att du har fungerande laddning och sjysta batterier. Dessutom att elsystemet i övrigt är i bra skick. Står mycket om det här på forumet.

Lycka till 

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, då får man väl skälla på varvet, de skulle laddat upp samtliga batterier! de gjorde väl bara en snabb laddning. De är bara till att göra om det då.Men det kostiga är att kylskåpet har en spänningsvakt, då borde kompressorn där stänga av också???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De kanske HAR laddat, men glömde kolla skicket, eller har du mer förbrukning än laddning... Kolla upp elsystemet.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är det en fotogenvärmare (typ Wallas)? I så fall, minskar nivån i tanken om du kör värmaren några timmar?

Minskar inte nivån så får värmaren inget bränsle. Troligast är då att det är stopp i slangen, eller att pumpen är trasig.

Råkade själv ut för exakt samma problem, och då var det membranet i bränslepumpen som det gått hål på.

Jag har dokumenterat en fix på senaste problemet med värmaren, nämligen att den läckte fotogen. Läs gärna på http://www.nyasegel.se. Kanske kan du plocka upp lite inspiration där.

Vill du leja ut jobbet rekommenderar jag dig att kontakta Värmedoktorn om du bor i Stockholmsområdet.

Lycka till!

/// Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är en wallas 1400 tror jag, jag har kollat slangar och det sitter enligt instruktionsboken, värmaren är relativt ny och den funkade när jag tog upp båten. Det enda jag gjort är att fylla på fotogen. Jag börjar med att ladda batterierna, funkar inte det så får jag kolla ev packningar alt kontakta ditt tips med att leja ut jobbet.

Tack för alla råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...