Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
HPinter

Bensinförbrukning Mercruiser3.0

Rekommendera Poster


Är nybliven ägare av en Uttern D55a inombordare o tycker den drar ganska mycket. Drar den mer under en inkörningsperiod eller är det jag som är värdelös på att använda powertrimmet? Har inte kört så fort utan mer puttrat omkring o kört fort i kortare perioder. Ska man använda trimmet även när man puttrar i 5-9 knop eller är det bara o ha det i lägsta läge?


Någon som är kung på Mercruiser och soppaförbrukning o har tips hur jag ska få ner förbrukningen?

 

hälsningar

 

/Gustav

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att DU tycker den drar mycke är inte samma sak som att den gör det !?

Hur ska vi kunna hjälpa dig när du inte visar upp några data .

 

Du behöver inte hissa drevet i så pass låga farter ,låt det vara i normalläge .

 

 

//JSR

 


Tre inredningar

Som tur är har flera av våra konstruktörer och tillverkare noterat att våra behov är olika och tagit fram flera modeller på samma skrov. Båtar med helt olika inredning och motorutrustning. Uttern har till exempel hela tre olika inredningslösningar på sitt 5,5-metersskrov där S55 är den klassiska styrpulpetbåten och T55 är en så kallad bowrider med två sittbrunnar. Sedan finns också D55 som är en liten daycruiser med kojer under fördäcket.

Oavsett vilken av de tre man faller för har man flera valmöjligheter när det gäller motoriseringen. Valet står mellan antingen en utombordare (2-takt eller 4-takt) och inombordare (bensin eller diesel). Något som är ovanligt när det gäller båtar i denna storleksklass. Frågan är om man kan få en 5,5-meters planande styrpulpetbåt med dieselmotor någon annan stans.


90 till 135 hästar

Den rekommenderade motorstyrkan är på 90 till 135 hästar. Inom denna effektklass finns utombordare på 90 och 115 hk som passar perfekt till dessa skrov. Lämpliga inombordare är antingen en 3-liters bensinmotor på 135 hk, eller en 1,7-liters diesel på 116 hk och båda kommer med Mercruisers drev av typen Alpha One. Billigast, sett till inköpspriset, är att förse båten med en bensindriven inombordare på 135 hk. En inombords diesel är det dyraste alternativet och däremellan kommer utombordarna.

Skillnaderna i toppfart mellan de olika motoralternativen är marginella. Däremot noterar vi att man kan spara en del i bränslekostnader genom att satsa på en dieselmotor eller åtminstone en 4-takts utombordare.

Så här ser farterna och förbrukningarna ut för de tre modellerna:


Tyngd i vattnet

Men motorvalet hänger på mer än bara farter och förbrukningar. En inombordare ger båten lite mera tyngd i vattnet än en utombordare vilket i sin tur leder till en stadigare och bekvämare gång. Inombordaren är dessutom svårare att stjäla och därför blir också försäkringspremierna lägre.

Jämför man bensin- och dieselmotorer så är den förstnämnda betydligt billigare i inköp, men cirka 30 procent dyrare i drift. Bensinmotorn kräver också ett mycket effektivare brandskydd ombord med motorrumsfläkt och helst också en släckare som kan utlösas från förarplatsen.

Utombordarna ger lite ”sportigare” gång i sjön och när det gäller utombordarna så finns också ett bredare register av motoreffekter och typer att välja bland. Om man har valt en för klen motor kan man enkelt byta upp sig eftersom instrument, reglage och styrning passar till flera modeller. En annan stor fördel med utombordaren är att man har allt ”snusk” på utsidan och får då inget bränsle- eller oljespill inne i båten.


Durkyta eller komfort

Valet mellan olika modeller handlar i mångt och mycket om att välja mellan mycket durkyta eller god komfort. Styrpulpetbåten S55 är den bästa arbets- och fiskebåten. Här kan man gå i hela båten från för till akter, och överallt står man säkert innanför de höga friborden. Styrpulpetbåten har även gott om lastytor och stuvfack. Styrplatsen är enkel, men funktionell.

Bowridern T55 har visserligen också en del lastyta i den ”gången” midskepps, men här har man ändå framför allt satsat på komfort i form av flertalet sittplatser. Båten har två sittbrunnar och den aktre håller mycket hög klass för att vara en 5,5-metersbåt. I den aktre sittbrunnen kan man även få skydd under ett kapell.

Söker man övernattningsmöjlighet är dock daycruisern D55 det enda alternativet med sina två kojer under fördäcket. Ett fullt godkänt sovutrymme som också kan användas som ett förnämligt stuvutrymme, där man kan låsa in och förvara sina kläder och andra värdesaker. Med ett stort kapell täcker man även hela sittbrunnen och utan tvekan är daycruisern även den bästa allvädersbåten.

 

Text & foto: Lars H Lindén


Läs om var båt för sig och se fler bilder i Båtnytt nr 8 2005. I butik nu!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört för lite för att visa upp data. Och det kan mycket väl va så att man inte är van med hur mycket en båtmotot förbrukar. Man är ju färsking i dessa sammanhang... Men enligt dom testar jag läst så ska ju båten dra ca 0,8-1,2/nm. mellan -2000 varv upp till maxvarv. Jag får känslan att den dragit minst 50% mer. Men jag ska återkomma med mer nogranna data. Men är det så att en sprillans motor drar mer dom 20 första timmarna. Det uppgav återförsäljaren.

 

/G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst, det stämmer. Utterna med diesel är ovanligt högförbrukande dieselbåtar. man får räkan med 1.5-1.7 liter per nm. De siffror man får höra från handlarna beräknas från spegelblank insjö på raksträcka. Detta förnekas alltid ut i det sista av säljare och representanter då säljargumenten försvinner i realiteten. Tyvärr, ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gustav

Du skriver att du puttrar i 5-9 knop, skillnaden på förbrukningen i detta intervall är stor.

Jag har dieselmotor och planande båt, förbrukningen vid 6-7 knop är ca 0,85 l/dm. Mellan 8,5-9-10 knop nästan 2 liter/dm, I 15-16 knop ca 1,50.(Orrskär 850 med aqad40 med flödesmätare)

Du bör nog ligga på en putterfart på ca 6 knop eller ca 21-22 knop för att få ner förbrukningen per dm, puttrar du på 9-10 knop blir det dyrt.

Hälsningar Henrik



Senast ändrad av henriknil | 10 juli 2009 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer att dra mindre när den är ordentligt inkörd.

Undvik fartintervallet 6-7 upp till 14-15 knop för där drar en planande båt oftast mest. Antingen låg snipafart upp mot 5 knop eller planingsfart (i ditt fall går den troligen snålast mellan 20-25 knop). Om du vill åka snålt vill säga.

I lågfart kan du ha drevet max intiltat om vattendjupet tillåter, om du har mycket folk på akterbänken, då hålls fören lite nedtryckt så båten ligger lite mer horisontellt och går lite lättare i vattnet samt kan bli lite mer kursstabil (vissa båtar har tendens att sligra sig i lägre farter, speciellt om man har mycket vikt i aktern som t ex full aktersoffa med folk).

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2008 förde jag noggran koll på förbrukningen i min D55 med 135hk IB. Den drog precis under litern i snitt under året då var det ca 1/3 semesteråkning med 4 pers och packning i planing, 1/3 cruising dvs 5-6 knop i solnedgången med 2 pers och 1/3 vattenlek med ring och wakeboard 3-4 pers i båt 1-2 bakom. Jag har en bränslemätare som mäter momentant men den visade nog inte rätt men man kan se att minst drar det <6 knop eller 25-28 faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...