Utterman 0 Postad 4 Juni , 2006 Hej på er! Är en nästan lycklig ägare av en Uttern S52 som jag köpte i våras med en 75Hk Optimax på. Båten går hur bra som helst i sjön men så fort den går upp i plan lägger den sig på babord sida av kölen. Har testat att trimma ut motorn men upplever bara en liten förbättring. Så i hamnen och i hastigheter under plan ligger den stabilt på kölen. Talat med å-f som hävdar att har man så stor motor på en sån liten båt blir det så här. Vadå stor???? Kan man acceptera att den gör så här eller är det något fel typ snett mont. motor eller skevt skrov... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HPinter 0 Postad 4 Juni , 2006 Min d55a lutar alltid åt det håll vinden kommer ifrån. Det är vad jag förstår en av nackdelarna mev ett V-format skrov. Men om den bara lutar åt ett håll hela tiden är det väl ngt. skumt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Juni , 2006 Du bör nog kontrollera att motorn sitter centrerad./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utterman 0 Postad 5 Juni , 2006 Vad jag kan komma fram till är nog att motorn sitter i mitten i alla fall. Lite svårt att mäta men har försökt lite... Antikavitationsplattan som jag tror det heter ligger i höjd med kölen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jaape 0 Postad 5 Juni , 2006 Det råkar väl inte samma handlare som i denna länk? http://www.gt.se/index.jsp?a=584320 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utterman 0 Postad 5 Juni , 2006 Jodå, visst är det samma handlare! Har haft exakt samma problem med att det inte gick att styra åt vänster men fixade det själv då jag fick samma svar som honom av å-f... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Juni , 2006 Hej, Ett fall, som vi får hoppas din båt inte lider av, är att skrovet blivit lite skevt vid tillverkningen. Det var en artikel i Vi Båtägare nr 4 2006 (sid 32-33) där det visade sig att skrovet på en Uttern båt inte var symetriskt, som orsakade att den lutade åt babord/vänster (ganska kraftigt) vid farter runt 20 knop el mer. Det var en ny (då 2004) Uttern D55. Köparen fick efter mycket om och men en ny båt, men knappast genom bra bemötande från återförsäljaren, först när DNV (Det Norske Veritas) genom Utterns försorg inspekterat båten och konstaterat skevheten i skrovet så fick köparen en ny båt från Uttern. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jofa66 0 Postad 5 Juni , 2006 Hej grabbar var det du som hämtade din båt 5/5 på borås marin. Ring isåfall till Uttern och påpeka att säljaren inte kan ett skit om vad han säljer. Jag har blivit lovad av uttern att jag inte behöver återvända till Borås om det blir framtida problem med båten. Jofa66 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser