ekke 0 Postad 4 Juni , 2006 Bakgrunden till mina frågor är att motorn ibland stannar när jag lägger i backen – vilket naturligtvis ställt till en del pinsamma bryggangörningar… - 1) Om man kör framåt på tomgång bör man då kunna lägga i friläge och sedan smyga i backen på tomgång? Eftersom motorn ibland stannar när jag gör så började jag fundera på tomgångsvarvtalet. Varvräknaren visade 800 och mina två instruktionsböcker sa båda 900 så jag började kolla förgasarna. Det visade sig då att …. - 2) I ena instruktionsboken (Instruktionsbok: AQ131, AQ 151) står att man ska skruva ut blandningsskruven 1 varv och i den andra (Mångspråkigt instruktionshäfte : 251 DHC/SP, 250SP, 230SP) 8 varv. Hur är detta möjligt? När jag kollade hur skruvarna stod visade det sig att ena förgasarna var utruvade ca 4 varv. Men när jag skruvade dom inåt tappade motorn var så jag ställde dom på 8. Vidare står att man ska testa och skruva dom in och ut ca ½ varv åt vardera håll för att lyssna sig till när motorn går som bäst. Jag skruvade och skruvade och hörde ingen skillnad alls förens jag skruvat in dom till mellan 2 och 2,5 varv. -3) Hur ska jag ställa blandningsskruvanrna? Tacksam för alla funderingar.ekke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 4 Juni , 2006 Hej. har själv en aq 140 där ska blandingskruvarna skruvas upp 4 1/2 varv från botten läget.när du ska ställa tomgången så ska du frigöra axeln från gasvajen som går till förgasarna. MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 6 Juni , 2006 Nu har jag körat runt på 8 varvs utskruvning och tomgången inställd på 1000. Efter att ha kört länge på låga varv blev tomgången förhöjd tll 1500 varv men efter att ha varvat lite (i friläge) blev tomgången åter 1000 - indikerar detta att bränsleblandningen är för fet? Laxen: på min motor finns både luft och tomgångsskruvar - vajern ska ställas så att den påverkar förgasarna lika sedan ska tomgången skysteras - stavas nog inta så va? - med hjälp av skruvarna. Kan du smyga i backen på tomgång eller måste du dra på gasen när du växlat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 6 Juni , 2006 Hej Ekke Att den stannar på 1500 varv beror nog på att någonting kärvar så att inte gasspjället går tillbaka riktigt förrän du gasat till lite snabbt. Jag har på min VP151C gasviren ställd så att den tvingar tillbaka spjället till nolläget och har inga problem med förändrade tomgångsvarvtal eller att den stannar. Den är som alla 151 utan choke lite svår när den är kall men efter en liten stund kan jag smyga mej ut från min båtplats i 700 v/min utan problem. Det är väldigt viktigt att den inte suger luft i förgasarfot eller insug för att man ska få tomgången bra. En annan sak som är viktig att kolla är att vikterna i fördelaren (om du inte har brytarlöst) inte kärvar. Om du kollar tändningen med stroboskoplampa ska du ha en förtändning på 6 grader vid 900 varv och ca 36-38 grader vid 4200 varv ca. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 7 Juni , 2006 Hej,Jag får kolla hur det är med tillbakadragandet .Jan när du smyger på 700 - kan du då även smyga i backen? ekke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 7 Juni , 2006 Mina växlingar hörs knappt och motorn stannar inte när jag växlar. Hoppas du lyckas få till din också för det är en fröjd att lägga till med den. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 7 Juni , 2006 hej. .jag kan lägga i fram o backväxel utan att gasa extra men jag ligger på ca 1000 v/m.som sakts tidigare kolla över tädningen noga. MVH laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 7 Juni , 2006 här du instruktionsbok på nätet. http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/index1.html tyvär så är aq 151 på finska men aq 145 är nästan samma hoppas du hittar nått nyttigt MVH laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 7 Juni , 2006 Som om det inte vara svårt nog att hitta sidorna (24 - 27) är min finska lite rostig. Fins boken att få tag i på svenska? ekke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 8 Juni , 2006 kolla med dreiva dom har nog . http://www.drevia.se/ MVH laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser