Persa 0 Postad 4 Juni , 2006 Tjenare! Jo... nu är det så att båten, en Yamarin 5220 från -99, inte har varit i vattnet på en säsong. Styrningen är jättetrög och ratten går inte att vrida överhuvudtaget, går knappt att rubba. För två somrar sedan tog vi bort styrkolven(eller vad man säger?) och rensade gammalt fett och efter det fungerade den relativt bra, och mot slutet av sommaren fungerade den felfritt. Vad kan man göra åt detta? För jag antar att det är samma fel, och om inte, vad kan det då vara? Motorn är en Yamaha 75 hk. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Juni , 2006 Har du ett styrreglare och styrkabel eller hydralstyrning?Utan att veta antar jag att du har en styrkabel och denna har med åren rostat fast. Så det är bara till att byta kablen./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persa 0 Postad 5 Juni , 2006 Precis som du säger, ingen hydralstyrning. Finns det ingen möjlighet att få loss det, menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 5 Juni , 2006 Det är nog bättre att byta ut vajern istället för att riskera att den går av mitt i allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persa 0 Postad 5 Juni , 2006 Okej. Det är dock väldigt mycket bök. Båten måste först i vattnet, för att sedan tas upp med en bromsad trailer, och sedan åka till närmaste service. Antar att man som okunnig inte byter själv. Hur lång tid tar ingreppet om man lämnar in båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlsberg 0 Postad 5 Juni , 2006 hej du de är ju smidigare att byta själv om man inte har tummarna fastväxta i handen så är de snart gjort bytte på min ryds ht tog väl nån timma kan va lite bökigt men de är bara att inte ge sig sen spar du ju en massa stålar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persa 0 Postad 5 Juni , 2006 Gör ett försök i morgon att få loss vajern, bestämmer sen vad som händer om det inte fungerar.Tack för svaren, återkommer i morgon om hur det gick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser