Feeling 0 Postad 4 Juni , 2006 Har efter många om och men fått igång motorn med goda råd från Consensus. Ny matarpump var medicinen. Tyvärr går den upp och ner i varv på tomgång. Vad kan det bero på? Den nästan stannar ibland. Det finns en banjokoppling, NV 19, på aktersidan av oljetråget. Hos Volvo vet man inte heller vad det är. Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 7 Juni , 2006 Det låter mystiskt. Jag skulle fortfarande gissa på bränsleproblem. Vatten eller luft i dieseln, alternativt för litet bränsleflöde helt enkelt. Har du kollat att kompressionen är ok? Har du verkstadshandboken? Finns att ladda ner här: http://motoren.ath.cx Jag har själv en MD2030 så banjokopplingen vet jag inget om. Kan det vara ett sätt att sugtömma oljan? På min motor sitter det ett speciellt sugtömningsrör på tråget så att man slipper pilla ner en slang i röret för oljestickan. Alternativt kan det vara dräneringen för kylvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feeling 0 Postad 7 Juni , 2006 Tack för webadressen. Har bifogat bild på kopplingen. Har fått förslag på en backventil på inloppsslangen. Kan det vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 7 Juni , 2006 Backventil för att soppan inte ska rinna tillbaks till tanken? Det ska den ju inte göra ändå om allt står rätt till. Suger bränsleröret från botten på tanken? Det ska det göra. Har du verkligen kollat alla tänkbara luftläckor på bränsleslangarna? Banjoröret ser ut som ett sugtömnningsrör, vart tar röret vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olle63 0 Postad 28 November , 2006 Du har väl antagligen redan fått svar, men röret som man ser på bilden går in längst ner på oljetråget, och i andra ändan på det sitter oljestickan. Det är alltså enbart till för oljestickan samt för att kunna suga ut olja vid oljebyte. Mvh Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GSil 0 Postad 28 November , 2006 Hej! Jag har haft samma problem med min motor, har förvisso en 2003:a men tekniken är ju densamma. För min del var problemet regulatorn och regulatorarmen som styr bränslepumparna. Om denna kärvar det minsta blr tomgångsvarvtalet märkligt. Kanske värt att kolla upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser