oliver28 0 Postad 4 Juni , 2006 Hej jag har köpt en ny Yamarin 56 SC med en 80 hästars Fyr-takt....Men den gör bara 28 knop som den ska göra med en 60 hästars!!!Varför går den så Sakta?? Hjälp mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Juni , 2006 Hej, 1. Är motorn inkörd än enl handbokens procedur? 2. Är den sen servad (10 tim service)? 3. Vad varvar motorn på fullgas enl varvräknaren? 4. Vad har du för propeller (diameter x stigning)? (det brukar stå instansat på propellern) De här Yamaha propellrarna kan man välja på: http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/268/1105/8458/all/1.aspx 5. Med en Yamaha F60 skall den göra ca 29 knop, med en F115 ca 40 knop, så med en F80 borde du väl komma upp i ca 35 knop gissningsvis. 6. Sitter antikavitationsplattan på motorn jäms med kölen? Om motorn skulle sitta för långt ner på akterspegeln så kommer växelhuset att bromsa en del och du tappar fart. 7. När du väl kommit upp i planing, trimmar du ut riggvinkeln lite så att båten går så lätt som möjligt i vattnet (så liten våt yta som möjligt)? Där brukar man kunna få till nån knop extra. Om vi antar att motorn i sig är felfri så är vikigast är att motorn är rätt monterad i höjdled och att den i vattnet med normal last i båten på fullgas varvar i närheten av specifikationen enl handboken (dvs ca 6000 varv/min). Om den inte varvar det så kan man justera varvet med en annan propeller, tumregeln är att en tums ändring i stigning ändrar varvet ca 150-200 varv/min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oliver28 0 Postad 4 Juni , 2006 Hej! Jag ska kolla upp allt det där,så jag återkommer imorgon! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 4 Juni , 2006 Helt rätt som vanligt Bosse! Skulle bara vilja tillägga att man måste veta hur farten är mätt också. GPS är naturligtvis bäst men den ska också vara rätt inställd för att ge korrekta värden. En vanlig logg ger vanligtvis ganska dåliga värden i den hastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Juni , 2006 Hej, Ja det kan som nämdes ha betydelse om du kollat farten med Yahama hastighetsmätaren som får sin fart från pitot röret på fenans (skäddans) framkant, det lilla hålet där. Under förutsättning att hålet är rent och inga andra hinder på vägen fram till hastighetsmätaren så är min erfarenhet att Yamaha hastighetsmätaren visar hyfsat rätt jämfört med hastighet mätt med GPS. Jag har själv en Yamaha F115 på en Yamarin 5820 och den visar nästan alltid samma fart i Yamaha fartmätaren som min GPS navigator (Raymarine 435i). Yamaha hastighetsmätaren mäter farten genom vattnet. GPS:en mäter farten över grund/land. såvida du inte åker i strömt vatten brukar de två farterna sammanfalla ganska nära varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 14 Juli , 2006 Hej! Går båten OK? Har en likadan båt & motor. Den går som bäst 35 knop i medvind, annars ca 33-44. Då får man trimma upp motorn lite över 4-strecket. Patriq Vasa, Finland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 14 Juli , 2006 Hej Jag har själv en Mercury 115 EFI (samma motor som yamaha F115 förutom rigg) De första timmarna så gick båten riktigt slött max 34-35 knop men jag läste instruktionsboken och körde in motorn efter vad som angavs där. nu har jag kört in motorn och det är stor skillnad både på acceleration och toppfart. 40-41 knop. Det kan vara så att elektroniken i motorn begränsar effekten de första timmarna. Hissa motorn 1 steg... //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 4 Augusti , 2006 Nu har jag uppgraderat från F80 till F100, och med den går båten 38 knop. Jag undrar varför de marknadsför båten även med 115hk, fast tillverkarens största motorrekommendation är 100hk??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Augusti , 2006 Min trycklogg (Yamaha 50 Hp) visar bara en knop skillnad jämfört med GPS vid fullgas (28-29 knop). Hur ställer man in en GPS för att den ska ge korrekta värden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 5 Augusti , 2006 Din GPS visar förmodligen jätteexakt, kruxet är bara att den inte mäter samma hastighet som din log. GPS:en har kontakt med satelliter och mäter hastigheten över grund, dvs rent geografiskt hur fort den förflyttas på jordklotet. Den har egentligen ingen aning om hur fort båten tar sig genom vattnet. Loggen däremot sitter ner i vattnet under/bakom båten och mäter helt enkelt den hastighet båten tar sig fram på vattenytan. Den har i sin tur ingen aning om hur fort din båt färdas över jordklotet, utan endast hur fort vattnet forsar under ditt skrov. Skillnaden mellan GPS och log uppkommer bl.a. då det är ström i vattnet, vilket det ofta är. DÄRFÖR: Vill du beräkna hur fort du färdas mot ditt färdmål ska du kolla på GPS:en, men vill du se hur fort din båt lyckas ta sig genom vattnet ska du kolla på loggen. Om du ändå känner att det är nåt fuffens med dina hastigheter så är det förmodligen loggens fel. En trycklogg är inte JÄTTEEXAKT, och går väl inte heller att kallibrera (rätta mig om jag har fel!). Har man en elektronisk/digital logg kan man mäta upp en fruktansvärt exakt, ganska lång, sträcka i sjökortet och sedan köra sträckan och se till så att loggen visar lika lång sträcka som den man mätt upp. (Använd ensar mellan tydliga uddar tvärs ut från båten för att få så exakta start- och stoppunkter som möjligt.) Nu har jag skrivit ett långt svar om någonting som många av er redan vet, jag hade inget bättre för mig, men någon kanske har glädje av läsningen iallafall. /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 5 Augusti , 2006 Ett långt svar var det Marcus, men på vad? Min fråga var: Hur ställer man in en GPS för att den ska ge korrekta värden? Detta med anledning av ChristerNs inlägg: GPS är naturligtvis bäst men den ska också vara rätt inställd för att ge korrekta värden. Jag trodde inte att GPSen måste ställas in för att visa rätt, och jag vill gärna veta vad det är för intällningar Christer syftar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 5 Augusti , 2006 GPS:en visar fart över grund mycket exakt, varför vill du ändra på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats69 0 Postad 5 Augusti , 2006 en GPS visar väldig, väldigt exakt. den går inte ställa in Den visar din exakta hastighet från en punkt till en annan och det är det mest exakta instrument du kan mäta med för rimliga pengar. Är det strömt i vattnet, medström? då visar GPSn din hastighet i förhållande till landbacken (fart över grund och det gör den hela tiden) och du får ett något lägre värde på en exakt logg typ trycklogg eftersom vattnet rör sig med båten i förhållande till land. Vatten är ALLTID i rörelse, lite eller mycket beror på väder, temp osv. Östersjön har strömt vatten upp till 5 knop på vissa håll vilket inte alls är ovanligt och insjöar kan lätt få strömmar upp till iaf 3 knop vissa tider.. GPS går INTE kalibrera, för verklig fart i förhållande till land låter sig inte kalibreras... Kunde bara inte låta bli att lägga mig i när det nu blev ganska konstig nivå på diskussionen.. // M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 Augusti , 2006 Jag vill INTE ändra på det. Var har du fått det ifrån? Ägna gärna en stund till att läsa frågan, innan du svarar!!!! fart över grund??? Det måste vara en djävligt dålig översättning från engelska.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 Augusti , 2006 Tack Mats! Du bekräftar det jag trodde, GPSen går inte att ställa in. Det måste vara något som Christer har missupfattat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser