qawer 0 Postad 4 Juni , 2006 Jag misstänker att jag får in diesel i motoroljan eftersom olja tränger ut via reversering (backslag) och propelleraxeln. Trots att olja läcker ut visar oljastickan att det är fullt med olja. Frågan är då varför den kommer dit. Jag har två teorier. 1/ Det är läckage vid matarpumpen 2/ Motorn får arbeta får hårt och hinner inte förbränna all diesel. Det handlar om en Vega med ställbara propellerblad. Jag har nyligen renoverat denna konstruktion och jag är inte säker på att jag har fått rätt inställning vid återmonteringen. Ibland känns det som motorn får arbeta väldigt tungt, dvs för lite gas i förhållande på stigningen på propellerbladen. Det var först efter en provkörning då jag lät motorn arbeta hårt i en halvtimme som jag upptäckte oljeläckaget. Någon som har en idé? /Benke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 Juni , 2006 Om det läcker vid backslag-proppaxeln måste det väl vara oljan från backslaget som kommer ut, eller? Då märks det naturligtvis inte på motoroljenivån, men kanske i backslaget istället! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 4 Juni , 2006 Ligger nåt i vad Fredrik säger. Men är det diesel i oljan så kan det ju vara matarpumpen, eller insprutningspumpen, beroende på vad det är för typ av pump. I värsta fall så är det värre saker... Dock beror det inte på att den får gå hårt, oförbränd diesel går ut med avgaserna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qawer 0 Postad 4 Juni , 2006 Tack för tipsen. Anledningen till att jag inte tror att det är olja från backslaget/reverseringen är att det endast finns fett där. Vid närmare eftertanken funderar jag om det kan vara vatten som blandas med olja. Kan man se om det är vatten eller diesel som blandas med motoroljan? Min enda plan för tillfället är att kolla matarpumpen och möjligen insprutningspumpen (om jag kommer åt). Funkar det inte då är det väl bara att hänga på en utombordare och skrota inombordaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 5 Juni , 2006 Diesel blandas med oljan medans vatten blir kvar som små droppar och gör oljan mjölkig/vit. En slemig, kletig, ljusgrå massa på insidan av påfyllningslocket för olja efter en tur kan vara en indikering.... Men hur mycket läcker det? Fett kan också röra på sig, det svettas liksom. Det är inte säkert att det finns några riktiga tätningar då heller. Om du bara har kladd vid läckan, inget droppande, kanske du inte behöver oroa dig så mycket. Men glöm inte paddeln!! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qawer 0 Postad 5 Juni , 2006 Ah, i sådana fall kan jag nog utesluta att det är vatten i oljan. Jag pumpade ur några deciliter igår och det var en jämntjock svart vätska utan gråa inslag. En annan tanke som slog mig i natt (sömnlös) är att oljedroppet började faktiskt förra sommaren efter att jag hade haft båten på ett varv som skulle fixa reverseringen. Jag utgick då ifrån att det var tätringen mellan motorn och reverseringen som läckte och att oljan rann ut från motorn. Jag var dock förvånad att oljenivån inte minskade så värst mycket men - osäker som jag var - fyllde jag ändå på olja. En möjlig tanke är att varvet fyllde på för mycket olja och jag därefter har fortsatt att fylla på. Följden har blivit att överskottsoljan har tryckts ut och jag har tolkat det som ett oljeläckage. Jag har självklart kollat oljestickan men inte riktigt litat på den när jag sett all olja rinna ut. Nu har jag iallafall pumpat ut och ska varmköra motorn. Oljedroppet har ju endast förekommit efter att jag pressat motorn ordentligt. Antar att varm olja utvidgar sig eller att oljetrycket blir högre inne i motorn. Det vore ju skönt om detta var svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 5 Juni , 2006 När oljan är varm blir trycket lägre, inte högre. Däremot blir den tunnare, och kan ju läcka därför. Angående att nivån inte sjunker, har du nåt begrepp om hur mycket olja det har läckt? Det går inte åt mycket olja för att det ska bli jätteskitigt och kladdigt, speciellt om det dessutom finns lite vatten under motorn också. Så det kan vara så lite att det inte märks på stickan, men det ser ut som massor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qawer 0 Postad 5 Juni , 2006 Jag har inte riktigt koll på hur mycket som rann ut under hemfärden från varvet förra säsongen (Furusund-Stockholm, 12 timmar) men det kan ha rört sig om tre-fyra deciliter. Min plan är att varmköra den och hålla mycket noga koll på oljenivån. Jag har pumpat ur så att den ligger mittemellan strecken. Blandar diesel verkligen ut sig med motoroljan eller lägger den sig ovanpå? Och hur är det med vatten? Om jag pumpar ut suger pumpen ju från tråget längst ned. Säkrast är väl att byta all olja och filter. Det är väl ingen fara att köra motorn med lite diesel i oljan, antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 5 Juni , 2006 Diesel blandar sig med olja, däremot vatten och olja blandar sig sämre och brukar bli grå alt att den skiktar sig. Om det läcker ut så mkt diesel borde det nästan kännas på lukten om du luktar direkt på oljan. Dock så tror jag mer på ett olje-läckage. Om det är för mkt diesel i oljan så är det inte rekommendabelt att köra eftersom du tappar mkt av smörjeffekten. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qawer 0 Postad 7 Juni , 2006 För den intresserade tänkte jag rapportera: Jag provkörde motorn igår - efter att tömt ut och fyllt på en halvliter olja - och nu kom det endast en lite droppe olja längs propelleraxeln. Den droppen kan ha legat kvar i reverseringen (backslaget). Oljenivån i motorn ändrades inte, vad jag kunde se. I och för sig pressade jag inte motorn lika hårt. Jag håller på att ställa in propellerbladens inställning i förhållande till gas (Vega som har s.k. KaMeWa-propeller). Min plan är nu att fixa inställning av propellern och hårdköra motorn, efter ett oljebyte, samt renovering av matarpumpen. Motorn låter annorlunda när går jobba hårt och har jag för hög stigning på propellerbladen går den ner i varv. /Benke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser