Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Anyone

Hastighet, lod vs GPS ?

Rekommendera Poster


Hej alla sjöbusar.
Sjösättning för några veckor sedan av min Biscaya 29, och sakerna börjar falla på plats. Har dock en fundering; får olika hastigheter av båten, beroende på om jag tittar på mitt ekolod (Hummingbird) med fartgivare vs min  laptop med GPS-puck (20 kanaler)?
Har jag rätt när jag litar mest på mitt GPS ?  
Misstänker att givaren för farten på mitt ekolod kan vara lite miss-placerat......
O S A
Anyone 
 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag håller på GPSen, med bra mottagning så visar den fel på mindre än 0,4knop. Bättre än så får du nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det snabba svaret; uppskattat.
 
/Anyone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara en som är rätt och det är GPS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också lita mest på GPSen. Och 0.4 knop skillnad är inte speciellt mycket tycker jag.

 

Fast vill man krångla till det hela lite så:

 

Det finns ju två fall.

1) Du har en separat givare för farten till ditt ekolod. Ett litet skovelhjul eller manick som rör sig i vattnet.

Första problemet är att mätvärdet blir lite fel beroende på placering av givare, vattenströmning runt skrovet, kalibrering etc. Det mätfelet går att fixa; det brukar finnas en kalibreringsinställning om man läser i bruksanvisningen en stund. Man provkör mot t ex GPS och kan sedan ställa in ett annat omräkningstal så mätaren visar rätt.

 

Andra problemet är att ett skovelhjul visar farten genom vattnet, inte över fart över grund som GPSen gör. Är det strömt i vattnet så skiljer sig värdet av den orsaken. Det går inte att kalibrera bort, det bara är så.

 

 

2) Mer avancerade ekolod kanske kan mäta fart över grund genom att titta på botten och räkna ut hur fort det går. Jag vet inte om ditt ekolod kan det. I så fall borde inte värdet skilja någonting mellan GPS och ekolod eftersom båda då mäter fart över grund.

 

Men allt det här är överkurs för tekniska kufar som jag, båtliv är avkoppling. Kör du lugnt och håll koll på sjökortet så blir allting bra. Hur fort det går är inte väsentligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant, så sant.
Har inte ett dugg bråttom på sjön; frågan var mest intressant ur en teknisk synvinkel.
Har som sagt en nyinköpt Biscaya 29, med en turbomatad Perkins diesel på 145 HK. Min maxfart ligger på ca 15 knop, men behagligast är att ligga i ca 8-9 knop. Så inte har jag bråttom.
Tack för alla vänliga svar; börjar gilla detta forum mer-o-mer.
 
Anyone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt diskusionen och har fått en del saker klarlagt, Tackar för det och sparar till GPS...

post-13014-1394234675,1002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har kalibrerat mitt lowrance ekolod efter min gps o det stämmer inte i allafall. kalibrerar jag det när det går 10 knop enl gps så skiljer det när jag kör i trolling fart eller marchfart. så det verkar att funka endast i det fartregistret som jag kalibrerar det i mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan vara så. Det finns ju bara ett enda kalibreringsvärde. Och egentligen skulle man nog behöva en komplett kurva med många kalibreringspunkter för att få en logg att visa exakt.

 

Fast, som sagt, det är mera överkurs och forskningsprojekt. Jag nöjer mig med att använda min GPS som exakt logg och har vanliga loggen som ungefärlig backup. Fritid är fritid... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ja enda gången jag vill ha exakt fart är när jag trollar.då är det viktigt att det är rätt fart för rätt beten. vissa beten fungerar ju bra vid en viss fart men inte alls vid en annan.mvh rillez

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast, om man nu ska blanda ihop fiske och vetenskap. (Fiske är mer besläktat med magi enligt min mening.)

 

När du trollar så ska du ha rätt fart genom vattnet, inte över grund. Är det strömt så visar faktiskt GPSen lite fel. Då borde en bra kalibrerad vanlig logg vara bättre.

 

Fast i svenska vatten pratar vi ström i bråkdelar av knop. Så skillnaden är nog mera psykologisk än praktisk... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En logg visar farten genom vattnet, den kan variera i t.ex med- eller motström. GPS visar fart över grund, som är den som du verkligen gör med eller utan ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag kanske inte var helt klar här. Nytt försök.

 

När du kör trolling så har du ett bete som till exempel ska körs i exakt 4 knop genom vattnet för att bete sig rätt.

Om vi leker med tanken att du ska trolla i ett sund där strömmen är 4 knop. (Så starka strömmar har vi inte i Sverige, tror jag.)

 

Om du då lägger dig mitt i sundet och kör mot strömmen så:

 - ska loggen visa 4 knop (genom vattnet)

 - din GPS visar 0 knop

eftersom du står still jämfört med land eftersom motströmmen är 4 knop.

 

Det är inte så mycket om loggen eller GPSen visar rätt. De visar olika saker på sitt korrekta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det i allmänhet så att strömmarna i svenska farvatten är relativt svaga, men kom till Öresund, far i smala sund i Bohuslän, eller i t.ex Göta Älv, där är strömmarna lite starkare än bråkdelar av knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag kajkar bara runt i Stockholms skärgård änsålänge. Inget tidvatten och inga strömmar. Men en jädra massa sten att köra på. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde inte att det fanns nåt grund i Stockholms skärgårdsmiley-wink.gif\. Har seglat där i 5 säsonger och inte hittat ett enda. Här hemma på västkusten känner jag till de flestasmiley-surprised.gif\.
 
Allt skämt å sido, som kärringen sa som sortera äpple. 
 
Kan du inte kalibrera loggen i trollingfart. Kör en sträcka tex en distansminut i ett relativt strömfritt område, vänd och kör samma sträcka tillbaka. Upprepa tills du tycker att det är ok.
 
När du kör lite fortare är ju som sagt GPS;en mer tillförlitlig.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...