Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

 

Hehe, Opel...26.gif\

 

Tack för ett otroligt bra svar! Där fick jag mkt värdefull information!

Men hur fungerar egentligen 530:s och 550:s skrov i praktiken? Ni som äger en sådan, går de bra även i lite högre sjö?

 

Mvh/

Marcus

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 13 april 2007 | 16:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Audi(DKW)!
 
Min kompis frågar alltid hur min DKW går. Blir alltid lika förbannad, då jag har en Audi.
 
550 är som Pelle sa föregångaren till 568 skrovmässigt. När jag kört 550 har den haft en tendens att gå på nosen eller överplanar. Pelle kan nog berätta utförligare vad som är skillnaden mellan 568 och en 550. Jag skulle tro att man lagt mer vikt akteröver. Helt klart är att båda modellerna har en nästan överdriven bärighet. Vi kan sitta tre personer i aktern, ändå finns det viktmässigt utrymme för ytterligare ett par till. Det är nog det som har förvånat mig mest.
 
Första gången såg jag en händelse från land, det var vid en provkörning på Skanstulls marin. Det satt tre oerfarna på ena sidan på en 568:a, båten lutade kraftigt. Jag tänkte att: -Det där kommer aldrig att fungera. Döm om min förvåning när båten drog iväg så rätade den upp sig i helt horisontellt läge. Det säger ingenting om racer-egenskaper men väl om en bekväm åkning. 568:an upplever jag inte som en bestialisk powerboat som man kan smälla på en massa hästkrafter. -Det är norrmännen bättre på. Däremot en väldigt bra allroundbåt.
 
Mvh Peaky 
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Pelleparyds och välkommen till forumet.
Du har ett PM från mig.MVH //H

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack Peaky!

Riktigt fin info du kom med där. Verkar som man kan sitta ganska många där bak runt pulpiten eftersom båten verkar ha mkt vikt där fram.

 

Då är det en ytterliggare båt som jag vill ha information om.

Ryds 530 GT, ngn som har provkört den?

mvh/Marcus

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 14 april 2007 | 17:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Apropå knapp diskussionen(Har lyckats dra sönder hälften till pulpkapellet!)så kom jag på att lite smörjning med ett vanligt stearinljus

funkar rätt hyfsat.

 

I övrigt måste jag också...påpeka att man är ganska måttligt road av denna lösning.

 

 

//Thorax

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mac!

 

Kan inte göra annat än att hålla med...2.gif\

 

//Thorax

 

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fick min 568GTi levererad idag. Det var roligt. (<=NB: Understatement)
Blev förvånad över hur städat den gick. Fick stora ögon när jag kollade mätaren och var en bit över 30. Kändes inte mer än 20, om ni fattar... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Grattis! och lycka till med den nya båten,jag är ganska övertygad om att du kommer vara helt nöjd.

 

Vad blev det för maskin?

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmmm Skulle byta bränslefilter igår...

 

Tycker att det är ju gjort på en kvart eller så...men jäklar anåda va det satt.

Det hela slutade med att jag fick skruva ner konsolen från skottet och sätta den i ett skruvstäd för att lossa filtret.

 

Naturligtvis är det så trångt att man inte får in labbarna för att hålla emot ordentligt...så givet var att man droppade en mutter som skrammlade så käckt mot bottenskrovetsmiley-yell.gif\

 

Ny muttrick får inhandlas för att lösa detta.

 

Eftersom filtret sätter sig så borde det ju till en annan lösning.

Det här är ju inte så kul om man får stopp på böljan den blå efter att ha fått dåligt bränsle någonstans.(ja jag har alltid ett extra med,vis av skadan)Och det hjälper ju föga om det inte går att lossa ens med filteravdragare.

 

Finns det nån som prövat nån annan typ av filter/hållare?

Har sett en del vattenseparerande filter på snipor (diesel) som

består av två delar med en centrumstång.Liknande skulle ju innebära att man inte riskera bräcka sönder hela skottet.

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thorax

 

Välkommen tillbaka till tråden!

 

Jo jag hade samma problem med mitt filter. Slet som ett djur och

var faktiskt rädd att skottet skulle ge sig. Jag testade med lite olika filteravdragare och till slut så fick jag loss det med hjälp av ett mothåll och filteravdragare modell metallband, Avdragaren med kedja funkade inte alls.

 

När jag satte på det nya filtet så la jag lite olja på gummipackningen och sedan dess har det inte varit några problem,

 

//Mac

 

 

Senast ändrad av MaCro | 22 april 2007 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då,jag håller med om att filtren kan vara svåra att få låss efter något år.Filtren skall enligt vår leverantör vara infettade då de levereras till oss för montering.Det har tidigare inte varit några problem och det finns heller ingen anledning att dra dem för hårt,men en check är tydligen på sin plats,jag skickar ut ett servicemeddelande om det till våra återförsäljare i morgon.

Anledningen till att de sitter där de sitter är att De Norske Veritas (som certifikerar våra båtar)ger oss 2st alternativ,antingen i motorbrunnen,där de kommer att utsättas för saltvatten och med allt vad det innebär eller i ankarboxen där det sitter mera skyddat men är besvärligare att byta.

Vi rekommendera heller inte att man byter filtret själv utan lämnar jobbet till en auktoriserad Mercury-Ryds verkstad.Vid felmontering kan bränsle läcka ut och väldigt stor brandfara uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå tryckknappar så stämmer inte Gbg - Strömstad som problemområde. Redan i slutet på första säsongen (2005) med min 510 GTI i Öresund så började knapparna att kärva. Likaså började vissa skruvar till gångjärn att fälla en brun beläggning som syntes i skarven mellan lucka och gångjärn. Skruvarna åtgärdades av återförsäljaren som förklarade att detta hände då och då men inte var ett omfattande problem.

 

Jag vet inte hur stor volymen av den den totala försäljningen är mellan Strömstad och Malmö men på något sätt så infinner sig funderingen att båtar ju bör tåla att vara på sjön även om vattnet är salt.

 

I övrigt har båt och motor varit kanon och går fantastiskt fint i vattnet och är prisvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arnold:

Mig veterligen har jag inte sagt att problemet med tryckknapparna inte finns i andra områden,än kustlinjen Göteborg-Strömstad,men vad jag sagt är att problemet är störst i det området.I andra vatten så är det lättare och kräver mindre omvårdnad av båten,då inte vattnet är så salt.

Som ett exempel så hade Yamaha en testanläggning för att testa korrosion i Grebbesta under många år.Detta för att man ansåg att det området var ett av de största problemområdena i världen.

De flesta båtägare,vet att det sliter mer på grejerna i området och framför allt att man måste underhålla och vårda båtarna bättre där.Det är alltså inget unikt för en Rydsbåt.

För att överföra det till bilvärden,så kan man säga att av en bil som körts 5 år i Skåne eller i Norrland i vinterväglag,så skulle jag helt klart välja att köpa den som gått i Norrland där vägarna inte saltas i samma omfattning.

Visst går det att bygga en båt i helt rostfritt matrial.Under min levnadstid i Karlskoga byggdes det en i Storfors.Killen som byggde den arbetade på valsverket,där man gjorde rostfri plåt.Troligtvis så hade han väldigt stor matlåda som han bar hem plåt för plåt i.

Frågan är bara vad det skulle kosta att bygga en 568:a om man inte har det jobbet och matlåda?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mac!

 

He He låter ganska kul det där..tack Mac

 

Jo men visst skall man ha lite feta på packningen,men det e ju första gången jag byter så Pelle gör nog rätt i att skicka ut än blänkare i ämnet.

 

Förvärvade 1 st låsmutter till proppen idag för det facila priset 958 svenska bananpengar.

 

Det tar ju bara 30 sek att få av propellern så några klåfingriga ligister skall denna investering förhoppningsvis stoppa.

 

Hade ju vart riktigt surt en kommande solig och helt blek dag, komma ner till båten och upptäcka att den inte rör sig framåt.

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta mig men för mig är det där bara blaha snack. Tycker inte om när folk hittar på ursäkter och andra vägar.

Knapparna sitter så satans dåligt på dynorna att vissa lossade även fast det inte gick trögt och det är svårt att skylla saltvattnet på. Varför inte bara konstatera att det finns ett problem och erkänn att ni har problem med det och vidare att försök att hitta en lösning.

Personligen har jag mycket mer respekt för en leverantör som säger att tyvärr vi har ett problem men skall försöka åtgärda det. Istället för att skulla på saltvatten. Personligen har jag 2st bekanta som har Rydsbåtar i Vänern och deras problem är jämförbara med mina, trots sötvatten och inomhusförvaring på vintern. Dock tar de med dynorna hem och använder dem väldigt sällan så det gör ju att hanarna är utsatta hela tiden. Dock ingen ursäkt tycker jag.

På andra båtar funkar det betydligt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pebbenp:

Om inte detta är en förklaring att det finns ett problem,men i varierande grad,så vet jag inte hur man ska utrycka sig för att du ska förstå:

 

Mig veterligen har jag inte sagt att problemet med tryckknapparna inte finns i andra områden,än kustlinjen Göteborg-Strömstad,men vad jag sagt är att problemet är störst i det området.I andra vatten så är det lättare och kräver mindre omvårdnad av båten,då inte vattnet är så salt

 

Du skriver också att tryckknappar fungerar på andra båtfabrikat,intressant eftersom 99% av alla märken på svenska marknade köper av samma leverantör. Det skulle vara intressant att veta hos vem det fungerar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men i samma veva skriver du att problemet är begränsat och att det inte kommer förrän efter en längre tid. Sen är det många här som skriver att problemen kommer direkt samt att det även finns problem i de områdeda som inte är lika påfrestande för båten. Då kommer du med detta:

 

För att överföra det till bilvärden,så kan man säga att av en bil som körts 5 år i Skåne eller i Norrland i vinterväglag,så skulle jag helt klart välja att köpa den som gått i Norrland där vägarna inte saltas i samma omfattning.

Visst går det att bygga en båt i helt rostfritt matrial.Under min levnadstid i Karlskoga byggdes det en i Storfors.Killen som byggde den arbetade på valsverket,där man gjorde rostfri plåt.Troligtvis så hade han väldigt stor matlåda som han bar hem plåt för plåt i.

Frågan är bara vad det skulle kosta att bygga en 568:a om man inte har det jobbet och matlåda?

 

Vad har bilar med båtar att göra? Alla vet att salt ökar rostbenägenheten men nu är det ju inte rosten som är problemet med knapparna.

Känns ganska lågt att göra de jämförelserna...

Vidare hjälper det inte med rostfritt, på samtliga mina rydsbåtar har det ex. vis suttit rostfria (antar syrafast) gånggärn som rostar runt skruven. Detta pga. av att ni troligen använder verktyg som inte är syrafaste och då lämnar det små partiklar kvar som orsakar röd rost. Alternativt är det ÅF som gjort det.

Men tillbaka till problemet med knapparna så är det två problem:

 

1. Knappen är dåligt fastsatt i dynan.

2. Detaljerna får en beläggning på sig (ej rost) som gör att det går trögt att få dit/ta bort dem.

 

Problem nr. 1 finns inte på Bella, Yamarin, Crescent, Flipper och Askeladden. Det är de märken som jag själv har erfarenhet av.

 

Problem nr. 2 finns på samtliga men är avsevärt mycket mindre på alla ovan utom Crescent.

 

Även på den senare med problem blir inte problemet så irriterade som på ryds eftersom dynorna håller för att dras loss även om det går trögt.

 

Så summeringen är då: Ryds väljer en sämre kvalité medvetet eftersom en annan lösning är för dyr om jag tolkar dig rätt? Det är väl okej om man medvetet för så och anser sig vara ett lågprismärke. Så du anser att 99% av alla båttillverkare har samma problem i samma utsträckning som Ryds då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa du Pebben, på hugget tycks du ju vara i vart fall, men du kanske skulle försöka att tyda vad jag skriver och försöka förstå det.

Jag har ingen anledning att kasta skit fram och tillbaka på ett offentligt forum. Precis som jag skrev tidigare i ett inlägg så tänker jag inte på något sätt försöka påverka någon rent PR mässigt för att köpa en Ryds, ej heller tänker jag skriva skit om konkurrenter i det här forumet.

 

Anledningen till att jag deltar är för att svara på frågor och kanske ge några råd. Efter 20 år på Ryds och ytterligare 10 år som återförsäljare så tror jag mej ha en viss kunskap,som jag gärna delar med mej av.


Du tycks ju i vart fall ha stor erfarenhet och ett gediget kunnande om båt branschen, eftersom du vet att 5st andra märken med i snitt 30 modeller inte har några problem så kan väl du ta över ?

Eller också kanske det är så att du inte är en av 2.300/år som ska ha en Ryds båt utan att ditt hjärta klappar för något annat märke?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peggen

Du kan ju ta och läsa Lasse Genbergs ledare i Vi Båtäger i förgående nummer. Han har spikat väldigt bra vad Ryds står för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du är också rätt kunglig på att tyda vad man skriver ser jag, vi kanske har nåt gemensamt då :) Jag missförstår säkert saker, vad jag eftersträvar är absolut inte att klanka ner på Ryds. Jag är patriot och tycker om saker som byggs i vårt land även om ägarförhållandena inte alltid är vad man önskar. Hur som helst är jag ute efter att när det finns ett uppenbart problem, vilket du själv säger också, borde man lösa detta på bästa sätt. Ber om utsäkt om du uppfattat min som nerklankande för det är jag inte och läser du vad jag skrev till dig tidigare så tycker jag mycket om Ryds. Har haft flera och skulle gärna köpa en Ryds 22DC med injicerat skrov om den kommer (obs jag säger inte att det kommer någon bara att jag skulle vilja köpa om den kommer).

Vidare är jag så satans irriterad generellt på företag som inte säger, vi har ett problem och jag vet att du säger det också men samtidigt säger du att problemet är inte tillräckligt stort för att ni anser det vara värt att lägga de pengar det kostar på det. Vilket jag också förstår men då är det bättre att bara säga det tycker jag i klarttext istället för att hänvisa till bilindustrin eller någon nisse som snor rostfri plåt. Rätta mig gärna om jag har fel eller har missförstått dig.

Sen får man ju läsa helheten, jag skrev tidigare På andra båtar funkar det betydligt bättre och senare svarade jag med vilka märken det är. Det betyder inte att det inte finns några problem alls utan att problemen är mindre.

Sen frågar jag några frågor igen, är knapparna syrafasta? Är beslag/gånggärn syrafasta eller är de bara rostfria.

Vidare vet säkert du också även om du bara varit på Ryds att det inte är i snitt 30modeller som är öppna båtar och använder sig av den typen av knappar. Vidare använder sig respektive båtmärka uteslutande av samma typ av knapp/lösning vilket gör att vi är nere på c:a 1 variant / märke.

Sen hänvisar du till ViBåtagare, du kan titta på flera testa i Båtnytt ex. vis där de testar DC båtar och anser att Ryds kvalité brister mot de andra. Återigen vill jag inte klanka på Ryds och jag håller inte med om att Ryds är så mycket sämre än något annat märke utan på senare år och framför allt de senaste modellerna håller Ryds bra kvalité i stort. Men det är lätt att hänvisa till både dåliga och bra resultat i tidningar och tycker man skall bilda säg en egen uppfattning.

 

Men slutligen Petter eller var det Pelle :) så tycker jag vi slutar tjata om tryckknappar. Tycker det är jättekul att du är här och jag betvivlar inte ett dugg att du har massa erfarenhet som vi andra saknar, men även kunderna besitter en hel del intressant information. Du vet hur mycket man än testar en produkt är kunderna alltid de bästa på att hitta felen och det gäller inte bara båtar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ja

 

Slutsnackat om knapparna

 

Även solen har fläckar.

 

Lite trist att folk alltid skall hänga upp sig på negativa saker istället för att skriva vad som faktiskt är bra.

 

jag är iallafall helnöjd!!!

 

Tack Pelle på ryds för dina inlägg

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
Tillslut så blev det en Ryds 550 GT iaf i mkt fint skick!
Tog några bilder (notera teaken fram och bak).
 

post-16981-1394235039,7579_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till... Mahongny instrument bräda:
 

post-16981-1394235039,8165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej RS6

 

Fin båt!

 

Rejäl motor sitter det på med :)

 

Kör så det ryker...........

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

 

Tillbaka till tryckknapparna nu grabbar!! 14.gif\ Skämt å sido nu lägger vi det bakom oss. Jag provade att spruta lite silikon olja i hon knapparna. Fungerar utmärkt. Problem solved for now. Tack för tipset.

Har varit ute och gasat lite ikväll. Har installerat en Garmin 420s. Fin fint instrument och jag kan rekomendera navigate worldwide De säljer den för 4790 )importerat från usa. Svenska återförsäljare tar runt 7000. 

Hur som helst... Min 568 gör 40knop precis enligt gps. Trevligt eller hur?

 

Tack för uppmärksamheten

 

Martin

 

Senast ändrad av Martin1974 | 07 maj 2007 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte borde skriva detta?, men jag har svårt att undanhålla De fart glada vad jag testat i dag.

Observera att detta är inget att rekommendera och kan vara livsfarligt att göra,men utrustad med racingsflytväst,hjälm och följebåt så har jag i dag,för att testa sjöegenskaperna åkt en 568GTI med 175hk Mercury Optimax.

Propellern var på 24tum och hissningen av motorn var optimerad,varvtalet var 6200 varv,farten på GPS,en blev 63,7 knop.

Skrovet uppförde sig bra men det var väldigt lite skrov kvar i vattnet,vilket gav att en viss vinglighet uppstod vid passerandet av 60 knop.

OBS en gång till detta var bara en test och inget att rekommendera för någon.

Kan också tillägga att trycknapparna på dynorna gick upp av sig själva vid 56 knop :-) utan silikon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär skall det se ut, nu har vi ju en lösning på knapparna smiley-smile.gif\

 

En fundering, vid vilken hastighet kändes det som att här är gränsen för vad båten klarar av för en svensson. Då menar jag inte tant Agda, men en van högfartsförare.

En fundering till, vem och vad är det som bestämmer max motorstorlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Ryds har valt att inte själva certifiera båtarna för CE märkningen, utan anlitar DNV (De Norske Veritas). DNV utför en rad tester som körprover,flyttester,hållfastighetsberäkningar och även uppföljande kontroller då båten sätts i produktion. Eftersom det inte (i Sverige) finns några krav på föraren av båten så är utgångsläget att, ursäkta uttrycket ”vilken idiot som helst” ska klara att handtera den. Mera om hur testerna går till kan ni läsa om i våra Magasin som finns i PDF format på hemsidan.

Vilken fart som en van Svensson klarar är svårt att säga men vid 50 knop börjar det att gå riktigt fort, och man ska vara medveten om att den farten ger respekt hos 98% av alla som är på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...